Karakašica-Donji Suhač: Hodočašće u Asiz, Rim i Loreto

Ohrabren veoma pozitivnim reakcijama vjernika nakon prošlogodišnjeg hodočašća u Padovu, župni vikar za Karakašicu i Donji Suhač, fra Kristijan Šilić, predložio je vjernicima ove filijale koja pripada velikoj župi Gospe Sinjske, da u ovoj godini, posvećenoj Božjem milosrđu, hodočaste u Rim. Hodočašće bi bilo uokvireno posjetima gradu sv. Franje, Asizu i Gospinu svetištu, Loretu. Poziv je naišao na svesrdnu podršku i na njega se odazvalo 50 vjernika iz ove filijale te njihovih rođaka i prijatelja.

Okupljanje je bilo ispred crkve sv. Leopolda u poslijepodnevnim satima petka 17. lipnja 2016. Polazak autobusom prema splitskoj trajektnoj luci popratila je molitvena preporuka našoj Gospi Sinjskoj i sv. Leopoldu. Nakon ulaska na trajekt za Ankonu, svi smo pohrlili pred televizor gdje smo navijanjem bodrili hrvatske reprezentativce koji su upravo u tim trenucima igrali protiv Češke na europskom prvenstvu u Francuskoj. Ostatak večeri na brodu protekao je u vedrom raspoloženju i prijateljskom razgovorima na palubi broda i u ostalim brodskim prostorima. Nakon što je spavanje u udobnim krevetima brodskih kabina brzo došlo svom kraju, umiljati glas sa zvučnika pozvao nas je na jutarnju kavu na kojoj smo se opet svi našli na okupu. Slijedio je izlazak iz broda i putovanje prema Asizu. Obilazak ovog duhovnog središta talijanske pokrajine Umbrije započeli smo u njegovu podnožju posjetom crkvi sv. Marije Anđeoske koja čuva važne uspomene iz života sv. Franje. Stupajući na veliki trg ispred bazilike zatekla nas je njena monumentalnost, a ljepota i jednostavnost male Franjine crkvice koju ova velebna natkriljuje, potakla nas je na molitvu i zahvalnost Svevišnjemu. Potom smo krenuli Sv. Damjanu, crkvi u kojoj je Franji s križa progovorio raspeti Krist, a koji je upravo ovih dana na mjestu gdje se nalazio i u Franjino vrijeme, jer je inače izložen u bazilici sv. Klare. Inače, u sv. Damjanu je i novicijat umbrijske franjevačke provincije, a među novacima je i novak naše provincije fra Željko Barać, i sam iz naše župe, koji nas je upoznao sa životom i radom u novicijatu. Nakon hrabrog uspona s podnožja gdje se nalazi sv. Damjan, redom smo posjetili baziliku sv. Klare, crkvu koja je na mjestu Franjine rodne kuće te veličanstvenu Franjinu baziliku u čijoj kripti počivaju zemni ostaci ovog Bogu posvema predanog sveca. Nakon zajedničkog obilaska bila je prigoda za osobnu molitvu i kratki predah. Uskoro smo krenuli prema Rimu gdje smo stigli u poslijepodnevnim satima.

Obilazak Rima započeli smo posjetom crkvi koja čuva 28 stepenica za koje tradicija drži da su pripadale Pilatovu dvoru u Jeruzalemu i da je po njima hodao sam Isus, a koje su, zalaganjem Jelene, majke cara Konstantina, prenešene u Rim. Pobožni je običaj proći tim stepenicama na koljenima s molitvom na usnama, što je većina hodočasnika i učinila. Ushit i divljenje u svima nama izazvao je posjet bazilici Sv. Ivana Lateranskog, nakon čega smo se pješice uputili bazilici Sv. Marije Velike uz koju se veže uspostava blagdana Gospe Snježne. Ispred ove bazilike ušli smo u naš autobus i krenuli prema „Hrvatskom domu“ gdje smo rezervirali smještaj.

Nedjeljni program našeg hodočašća započeo je posjetom rimskom brežuljku Kaptoliju na kojem smo, uz pogled prema glavnom rimskom trgu Forumu upoznali najvažnije o antičkom Rimu. Kondiciju smo provjeravali usponom uz stepenice do franjevačke crkve Ara coeli gdje smo saznali da je među brojnim grobovima nad kojima su stupovi s rimskog Foruma, nalazi i grob bosanske kraljice Katarine Kotromanić. Nastavili smo s obilaskom najvažnijih simbola grada Rima: Oltara domovine i nakon prolaska cijelom dužinom Foruma, Koloseuma. Nezaobilazno je bilo posjetiti i crkvu sv. Petra u okovima koja se nalazi blizu Koloseuma a u kojoj se nalazi i čuveni Michelangelov kip Mojsija. Od Koloseuma ulazimo u rimsku podzemnu željeznicu i krećemo put Vatikana, gdje na trgu sv. Petra sudjelujemo na Angelusu koji predvodi sv. otac papa Franjo koji je uz ovu kršćansku molitvu uputio mnoštvu okupljenih vjernika i prigodnu katehezu te udijelio papinski blagoslov. Vrijeme nakon Angelusa svatko je mogao provesti po vlastitom izboru: ručak, kupnja suvenira, uspon na kupolu sv. Petra… U dogovoreno vrijeme zajednički smo posjetili baziliku sv. Petra apostola i osvjedočili se o neizmjernom bogatstvu koje ju krasi. Na trgu smo se susreli s uglednom stanovnicom Rima, rodom iz Karakašice, dr. Simonom Gotovac, rođenom Šandrić. Potom je uslijedio drugi dio današnjeg veoma zahtjevnog dana: obilazak najvažnijih rimskih trgova. Na putu do njih zastajemo kod Anđeoske tvrđave, nekadašnjeg mauzoleja cara Hardijana te preko Anđeoskog mosta idemo prema Piazzi Navoni. Ovaj nas trg, koji je u antičko doba bio stadion, očarava svojom životnošću. Nedaleko od Navone je Panteon, hram svih bogova, danas crkva sv. Marije. Tu smo susreli grupu hodočasnika iz Španjolske s kojima su se naši najvatreniji navijači srdačno pozdravili i fotografirali. Na putu od Panteona od Fontane di Trevi navraćamo u crkvu sv. Ignacija koju resi barokni sjaj, a u kojoj ponosno prolazimo pokraj groba Bartola Kašića, koji je - prisjećamo se znanja iz škole - napisao prvu hrvatsku gramatiku. Fontana di Trevi, najpoznatija rimska fontana, blistava zbog nedavnog restauratorskog zahvata, prepuna ljudi i

Piazza di Spagna je bila završna točka današnjih našeg obilaska Rima. Namjeravali smo se odmoriti na njenim stepenicama, ali to zbog, radova koji su se na njoj izvodili nije bilo moguće. Nismo se razočarali, jer će sigurno biti i drugih prilika da je posjetimo. Zato smo krenuli prema hrvatskoj crkvi sv. Jeronima, gdje smo sudjelovali na nedjeljnoj sv. misi. Osim nas, u crkvu je došla i grupa mladih iz Vukovara koji su zvucima tambura popratili liturgijsko pjevanje. Nakon sv. mise zamjenik rektora vlč. Marko Đurin, svećenik varaždinske biskupije, upoznao nas je o povijesti i važnosti ove hrvatske crkve. Također smo se svi potpisali u spomen knjigu na trajnu uspomenu našeg posjeta. Prepuni dojmova, a malo i umorni od svega što smo danas prošli, krenuli smo mjestu svog rimskog boravka.

Zadnji dan posjeta Rimu sastojao se od dvije važne točke. Bio je to obilazak katakombi sv. Kalista i bazilike sv. Pavla izvan zidina.Silazak u katakombe, te podzemne grobnice prvih kršćana, u svima nama je probudio osjećaje čuđenja, budući da smo se hodajući mnoštvom hodnika u sebi zapitkivali kako se sve ovo uspjelo napraviti, ali i divljenja, jer brojni ostaci grobnih natpisa svjedoče veličini njihove vjere. Bazilika sv. Pavla, njezino predvorje, veličina, Pape i slavonska hrastovina koja joj čini svod, nikoga nisu ostavili ravnodušnim.

Došlo je vrijeme i za oproštaj od Rima. Putovanje je bilo popraćeno ushićenim komentarima o svemu doživljenom. Ta radosna atmosfera pratila nas je tijekom vožnje prema Ankoni. Neposredno pred Ankonom je Loreto, koje krasi poznato Marijnsko svetište. Posjet Loretu, ujedno je i završni dio našeg hodočašća. Na ulasku počinje padati kiša koju razumijevamo kao Božji blagoslov, ali ga molimo da „ne bude preobilan“. Molitva nam je uslišana te smo praćeni sitnim kapima kiše posjetili ovo svetište koje čuva uspomenu na kućicu sv. nazaretske Obitelji. Odlazimo prema luci, a pri ulasku na brod je kiša ipak pojačala i poškropila nas malo više nego je bilo potrebno. Zahvalni što nas je u Rimu zaista pratilo lijepo vrijeme, to nas nije naljutilo. Iako su protekli dani bili dosta zahtjevni i tražili određeni napor, to se nije dalo vidjeti na našim licima na brodu. Do kasno u noć se veselo razgovaralo i pjevalo uz karaoke show.

Nakon spavanja praćenog laganim ljuljuškanjem broda, slijedila je jutarnja kavica na palubi, uplovljavanje u sunčani Split i povratak pod okrilje naše Gospe Sinjske. Iz zahvalnih riječi svih hodočasnika dalo se iščitati da hodočašće poput ovoga može imati važno mjesto u srcima vjernika, jer njihove živote obogaćuje neponovljivim iskustvima koja im daju svježinu i radost postojanja.

Vrijedno je spomenuti i izraziti zahvalnost našem vozaču Josipu koji nas je vješto i sigurno vozio, te našim domaćinima u „Hrvatskom domu“ predvođenima Matom i Ivankom koji su nam iskazali veliku ljubaznost i gostoprimstvo. Posebno velika hvala našem župnom vikaru fra Kristijanu Šiliću koji je sve ovo organizirao, kao i nekadašnjem župnom vikaru fra Juri Hrgoviću, koji nam je bio vodič, a koji je u Rimu studirao klasične jezike.