Vinjani: Posveta oltara i crkve sv. Ante

U srijedu, 6. lipnja 2012. g. u Vinjanima Gornjim gdje se nalazi crkva sv. Ante bilo je slavlje posvete crkve koja je započela u 18.00 sati, a učinio ju je splitsko-makarski nadbiskup i metropolit mons. Marin Barišić koji je predvodio euharistijsko slavlje uz koncelebraciju provincijala fra Željak Tolića, gvardijana i dekana fra Zorana Kutleše te još četrnaestorice svećenika.

Ovaj jedinstven događaj dolaska o. Nadbiskupa u našu župu, a još više posvete crkve i oltara privukao je mnoge vjernike, a posebno Gornjevinjančane koji su posebno ponosi na svoju crkvu. Za vrijeme sv. mise i posvete mnogi nisu mogli sakriti svoje suze radosnice koje su tekle s njihovih lica.

Sklad u cijeloj liturgiji posvete crkve i oltara povezan između o. Nadbiskupa, svećenika, ministranata, župnog zbora i svih onih koji su imali svoju ulogu u ovom slavlju utjecao je na sve nazočne koji su bili razdragani i potpuno uključeni u sve obrede.

Cijelo slavlje započelo je procesijom iz fratarske kuće do u crkvu gdje je o. Nadbiskup u novoj krstionici najprije blagoslovio vodu s kojom je u znak pokore i čišćenja od grijeha poškropio sve nazočne. Poslije prigodne homilije i ispovijesti vjere otpjevane su litanije Svih svetih te izmoljena posvetna molitva nakon koje je uslijedilo pomazivanje sv. uljem oltara i šest kamenih križeva po crkvi. Lijep je bio i simboličan prizor zapaljenog ognja u koji se stavio tamjan koji je proizveo kad koji se uzdizao prema nebu. Tako neka se naše molitve uzdižu prema Gospodinu s oltara i iz crkve. Simbolika je i u paljenje svijeća na svijećnjacima što je učinio župnik fra Denis primivši iz Nadbiskupove ruke zapaljenu svijeću. Nakon ovih obreda nastavio se prinos darova i daljnji tijek sv. mise.

Na kraju sv. mise župnik fra Denis pozdravio je sve nazočne i zahvalio, a posebno mons. Marinu Barišiću, provincijalu fra Željku i svim svećenicima. Zahvala je bila i zborašima, ministrantima i svima koji su na bilo koji način pridonijeli da slavlje posvete oltara i crkve bude što dostojanstvenije i ljepše, a posebno je zaslužan voditelj obreda fra Ivan Jakovljević.

Posebno hvala fra Anti Branku Periši i fra Marku Babiću te svim izvođačima radova koji su svoj posao odradili korektno i profesionalno.

Još jednom svima onima koji su na bilo koji način doprinijeli da dođe do ovog događaja, tj. do obnove crkve i njene posvete od srca veliko hvala. 

Crkva sv. Ante jedno je od najvećih prošteništa u Imotskoj krajini. Posebno se 13. lipnja na blagdan sv. Ante okupi veliki broj vjernika zapadnog dijela Imotske krajine te posuškog i grudskog kraja.

Prva crkva sv. Ante sagrađena je ubrzo nakon oslobađanja Imotske krajine od Turaka. Prema predaji to je učinio iz zavjeta prema sv. Anti neki Kukić nazvan Kiso. 1734. g. makarski biskup Blaškić, koji je godinu dana ranije pohodio Vinjane, izdaje naredbu da se crkvica sv. Ante pokrije i uredi. Na kamenoj rozeti sa stare crkve sv. Ante, koja se čuva u zbirci franjevačkog samostana u Imotskom, piše: Ovaj hram, posvećen sv. Anti, narod vinjanski nanovo podiže godine Gospodnje 1755.

Župnik fra Ivan Perić (1889.-1895.) odlučio se na rušenje stare crkve i gradnju nove koja je sa sadašnjim dimenzijama završena 1892. g. Zbog učestalih potresa, slabih zidova i velike vlage nije uspjela doživjeti svoj sjaj za dugo godina. U početku je crkva bila pokrivena pločama koja je za župnika fra Dane Bilića (1896.-1907.) zamijenjena crijepom. Od 1915. g. prijetila je opasnost od urušavanja pa se služba Božja održavala u crkvenoj kući sve do 1927. g. kad je crkva popravljana zahvaljujući župniku fra Ivanu Vukušiću (1915.-1934.). Veliki potres koji je 1942. g. pogodio cijelu Imotsku krajinu uzdrmao je crkvu sv. Ante te srušio preslicu (zvonik). Šteta je ubrzo popravljena. Preslica je ponovno izgrađena, a zidovi su povezani željeznim zategama zauzimanjem župnika fra Bernarda Radonjića (1941-1948.).

Novo lice crkva sv. Ante doživjela 13. lipnja 1971. g. kad je za vrijeme župnika fra Petra Sikavice (1963.-1976.) uklonjena preslica, a izgrađeno novo pročelje crkve sa zvonikom. Isti župnik je u sklopu liturgijske obnove II. vatikanskog sabora na žalost narušio unutrašnjost crkve postavivši neznatni kameni oltar i ambon, a uklonivši stari drveni barokni oltar koji je izrađen u Rakinoj radionici u Imotskom po narudžbi tadašnjeg župnika fra Dane Bilića. Župnik fra Ante Mijaljević (1979.-1985.) htio je u prezbiteriju urediti mozaik sv. Ante kojeg je započeo umjetnik Ante Starčević, ali spletom okolnosti mozak je izrađen samo u manjem djelu. Fra Ante je dao da se zamjeni strop crkve s betonskom pločom. Za vrijeme župnika fra Vinka Gudelja (1991.-2000.) napravio se drveni okvir i svetohranište oko samog mozaika sv. Ante, ali zbog loše kvalitete drveta od vlage je sve počelo propadati kao i vitraji kojih je pola napravljeno za vrijeme fra Vinka, a pola za župnika fra Dinka Bošnjaka (2000.-2006.) koji je 2001. g. pokušao obnoviti crkvenu unutrašnjost u koju je dodao spuštani strop, dekoraciju od stiropola i gips tabli, novu boju i rasvjetu. Vlaga je učinila svoje te uništila obnovu. Dolaskom za župnika fra Denisa Šimunovića (2006.-) pristupilo se najprije rješavanju vlage 2008. g.

Temeljita obnova crkve započela je u krizna vremena koja nije mogao nitko predvidjeti, ali tako je bilo i davno prije stotinjak i više godina kad su vjernici s ljubavlju gradili svoje crkve iako su imali puno manje materijalnih sredstava. Ništa drugo nego ljubav prema Gospodinu i njegovu hramu koji je podignut na čast sv. Ante nije nas potaklo na obnovu koja je uslijedila 2009. g. dan nakon blagdana sv. Ante. Najprije se obila žbuka, digao kameni pod, promijenili prozori, skinuo strop, a zatim postavila nova strujna i zvučna instalacija. U crkvi je postavljen novi strop, nabačena žbuka koja ujedno služi kao toplinska i zvučna izolacija te produžen kor. Na pod crkve postavljene su granitne ploče, a na sjevernom zidu, nasuprot sporednih vrata postavljen je oltar kombinacija kamena avvorio i roso verona koji resi kip sv. Ante koji je nabavljen 1878. g. Od iste vrste kamena kao oltar sv. Ante u samom prezbiteriju je postavljen veliki kameni oltar Presvetog Oltarskog Sakramenta sa svetohraništem u čijim središtem dominira mozaik sv. Ante. Glavni oltar izrađen je od segetskog kamena kao i ambon (besjedište ili propovjedaonica) te krstionica i dvije kamenice. Crkva je na kraju obojana i postavljena su nova zvučna i rasvjetna tijela. Cijelo uređenje crkve išlo je po nacrtu fra Ante Branka Periše uz pomoć i sugestije fra Marka Babića. 

Fotografije 

Tekst posvete

  • Na čast Trojedinome Bogu i naslovniku crkve sv. Anti Padovanskom
  • 6. dana mjeseca lipnja godine Gospodnje 2012.
  • Dok  je Crkvom upravljao papa Benedikt XVI.
  • Nadbiskupijom mons. Marin Barišić
  • Provincijom dr. fra Željko Tolić
  • Župom fra Denis Šimunović
  • Oltar i crkvu sv. Ante u Vinjanima Gornjim
  • koja je temeljito obnovljena doprinosima župljana i darovatelja
  • posvetio je mons. dr. Marin Barišić, splitsko – makarski nadbiskup i metropolit. 

.
Crkva još čeka uređenje kora s teatralnim sjedištem, ispovjedaonice i sakristija.   
Spomen ploča:
Ovaj hram Božji koji je izgrađen
na čast sv. Ante G. G. 1892.
za vrijeme župnika fra Ivana Perića,
temeljito obnovi i kamene oltare sagradi
G. G. 2011. puk vinjanski i dobročinitelji
zauzimanjem župnika fra Denisa Šimunovića,
a posveti 6. lipnja 2012. g.
splitsko-makarski nadbiskup i metropolit
Marin Barišić

.

RADOVI.

1.      Izvanjski radovi

Izvanjski radovi na crkvi podrazumijevali su sanaciju krova, uređenje pročelja, obnova zidne površine, učvršćenje prozorskih okna, kao i uklanjanje vlage i prokišnjavanja.

Zbog atmosferskih nepogoda krov na crkvi je ponovno pretresen i uklonjena su oštećenja koji su uzrokovala vlažnost zidova, učvršćeni su vitrajni prozori i prilagođeno prvojetravanje, postavljena je novu gromogranska mreža i povezani su žljebovi za prihvat i odvod vode s krova. Zidovi izvana, odnosno žbukani utori između kamenih blokova, očišćeni su i postavljene su nove fuge. U temeljima je, kako iznutra tako i izvana, učinjena novu drenaža, to jest riješena je donekle vlaga koja je dolazila iz zemlje.

Godine 1971. na ulazu u crkvu sagrađeno je izvučeno pročelje iz kojega izlazi zvonik. Kako se zvonik i pročelje odvojilo od crkve, ovu je diletaciju potrebno sanirati. Preporuka je da se izvučeno pročelje zajedno sa zvonikom zamijeni sa sličnim pročeljem s dva zvonika, ili da se, umjesto postojećega zvonika, na pročelje postavi zvonik na preslicu, a da se novi zvonik, sa zvonima, sagradi u blizini crkve, gdje se nalazi bunar, ili uz prigodni oltar, izvan groblja. Obnova pročelja i izmještanje zvonika, kada se za to stvore uvjeti, obavit će se naknadno.  

 .

2.      Obnova interijera

Unutrašnji obnoviteljski radovi u crkvi podrazumijevali su veće zahvate: tako je dignuta cjelokupna podnica, kako u prezbiteriju tako i u lađi, odnosno površinske kamene ploče, i postavljena je nova podnica prema ponuđenom idejnom rješenju; obijena je stara žbuka na svim zidnim površinama i nanešena je nova žbuka; obijena je žbuka i betonske istake na trijumfalnom luku između lađe i prezbiterija, kao i na svim arkadama u lađi i postavljena je nova žbuka prema plitkim istakama u zidu, kako stupova tako i lukova; uklonjen je spušteni svod od gipsanih ploča i bišvi betonski svod ukrašen je novim kazetiranim gipsanim pločama; produžen je kor i promijenjena podnica na koru; uređeno je korsko stepenište, obnovljena je rozeta u koru i vrata prema zvoniku; zamjena je stara električna i razglasna instalacija i postavljen je novi električni kabel i nova rasvjetna tijela, kao i novi razglasni kabel i zvučna kutija; premještena su sva kućišta, kako električnih tako i razglasnih tijela, u sakristiju na ulazu; u prezbiteriju je sačuvan mozaik i omeđen sa žbukanim okvirom; zamijenjen je drveni oltar Presvetoga Sakramenta, kao i glavni oltar, ambon, krstionica i drveni oltar sv. Ante Padovanskoga, s novim liturgijskim elementima, kako je naznačeno u idejnom rješenju; zamijene su drvene vratnice glavnih i pobočnih ulaza. 

.

3.      Prezbiterij

Prezbiterij, širine 580 cm i dužine 570 cm, polukružnoga je oblika, a omeđen je trijumfalnim lukom, širine 560 cm i visine 760 cm.

U prezbiteriju je, prema liturgijskoj obnovi 70-ih godina prošloga stoljeća, napravljeno nekoliko neskladnih preinaka. Podnica je izvučena u lađu nepraktičnim stepeništem i kubnom površinom koje su popločane s jednoličnim kamenim pločama. Uklonjen je stari oltar s retablom. Umjesto toga oltara postavljen je u sredinu prezbiterija novi kameni oltar prema vjernicima, a na produženom dijelu postavljeno je novo besjedište i nova krstionica.

Novi oltar, besjedište i krstionica, iako od istoga kamena, izrađeni su u različitoj stilskoj varijanti. Naknadno je zazidan prozor u pozadini prezbiterija, a na tom dijelu, na kružnom dijelu, koji zahvaća i polukupolu, postavljen je mozaik akad. kipara Ante Starčevića koji prikazuju sv. Antu, Isusa i Bogorodicu. 

Da bi se prezbiterij nanovo obnovio u jedinstvu stila s cjelokupnim crkvenim interijerom, postavljena je nova podnica, podignuta na tri polukružne stepenice, uokviren je mozaik i ispred njega je postavljen novi oltar Presvetoga Sakramenta, postavljen je novi glavni oltar, besjedište, svijećnjak i krstionica.

.

Podnica u preziberiju

U preziteriju je najprije uklonjena dosadašnja podnica, odnosno jednolične kamene ploče. Učinjena je nova podna izolacija i postavljene su nove granitne ploče prema predloženom idejnom rješenju. Prezbiterij je odignut od površine lađe za tri stepenice, tako da prva ide od kraja do kraja zida, a druge dvije prate širinu trijumfalnoga luka, odnosno završavaju kružno. Također je podignuta nova stepenica iza glavnoga oltara. Za podnicu je korišten  granitni kamen, promjera 40 x 40 cm, 45 stupnjeva, izmjenično rosso porino i rosa beta. Uz zid je postavljen granit tipa balmoral, visine 10 cm, dužina slobodna, debljina 1 cm.

Prve tri stepenice, kao i stepenicu iza glavnoga otara, popločane su bračkim kamenom tipa veselje, profilirano i polirano. 

.

Mozaik na polukružnoj zidnoj površini i polukupolni svod

Na polukružnoj zidnoj površini i polukupolnom svodu otučena je stara i nanijeta nova žbuka. Mozaik, koji se nalazi na mjestu zatvorenoga prozora na pozadini polukružne površine i zahvaća dio polukupolnoga svoda, omeđen je okvirnom površinom zrnatije žbuke. Žbukani okvir je 52 cm širine, s lijeve i desne strani i istaknutiji je 2 cm od ostale zidne površine. Uokviruje mozaik tako da slijedi njegov izgled, a pri vrhu je na kutovima zaobljen, 50 x 50 cm, pravilnim polukružnim lukom, iako na tom dijelu mozaik nije takav;  tjeme mozaika uokvireno je vodoravno, odnosno kao što mozaik izgleda; donji dio okvirne žbuke, ispod mozaika, spušten je do ponice, u širini mozaika.

.

Glavni otar

Na podnicu u prezbiteriju postavljen je novi glavni oltar prema vjernicima. Oltar se sastoji od dva nosača i menze. Glavni oltar isklesan je od segetskoga kamena. Nosači oltara i leđira izrađeni su u tehnici fino brušeno i štokovano: odnosno u tehnici štokovano izrađeno je pročelje i začelje kao krajnji dijelovi, koji pri dnu završavaju kružno, a u tehnici fino brušeno izrađen je križni usjek od dna do vrha.  

Menza je izrađena u tehnici polirano i fino brušeno, odnosno sve su površine izrađene u fino brušeno, a gornja površina u polirano. 

U podnicu prezbiterija, na lijevoj strani kada se gleda prema lađi i vjernicima, u podnicu je ukopana utičnica za razglasni kabel, odnosno mikrofon.

.

Oltar Presvetoga Sakramenta

Na podignutu podnicu u prezbiteriju, za jednu stepenicu, postavljen je novi oltar Presvetoga Sakramenta, oko 60 cm od kružnoga zida.

Stepenica, koja nosi središnji dio oltara Presvetoga Sakramenta, izrađena je od kamenih ploča tipa veselje, kao i ostale stepenice u prezbiteriju. 

Oltar Sresvetoga Sakramenta sastoji se od dva dijela: središnji dio oltara i retabl oltara.

Središnji dio oltara podignut je na jednu stepenicu visine 15 cm, a sastoji se od dva okomita postolja i jedne vodoravne menze, a oltarna menza pridržava u sredini kameni nosač za svetohranište. Središnji dio oltara isklesan je od kamena tipa avvorio. Nosači su izrađeni u tehnici fino brušeno i štokovano; odnosno u tehnici štokovano izrađeno je pročelje i začelje, kao i nutarnji dijelovi koji pri dnu završavaju kružno i krajnji dijelovi, do retabla, a u tehnici fino brušeno, a tako i gornji dio nosača oltara, gdje je križište s retablom.

Menza oltara izrađena je u tehnici polirano i fino brušeno, odnosno sve su površine u fino brušeno, a gornja površina menze je izrađena u polirano.

Nosač za svetohranište izrađen je od kamena rosso verona u tehnici polirano.

Retabl oltara, koji počinje od podnice, sastoji se od od više dijelova: dva okomita nosača i dvije vodoravne ploče koje pridržavaju dva okomita držača i vodoravne pločne na kojoj počiva stupoljve, odnosno dva stupovlja od četiri stupa i lukovlje, odnosno kružni dio od dva luka.

Dva okomita nosača isklesana su od kamena tipa avvorio. Nosači su izrađeni u tehnici fino brušeno i štokovano: pročelje i začelje, kao i vanjski dijelovi, koji pri dnu završavaju kružno, izrađeni su u tehnici štokovano, a križni usjek do središnjega oltara, od dna do vrha, izrađen je u tehnici fino brušeno. Vodoravna ploča na nosačima izrađena je u tehnici polirano i fino brušeno, odnosno sve su površine u fino brušeno, a gornja površina je u polirano.

Dva okomita držača stupovlja isklesana su od kamena tipa rosso verona. Držači su izrađeni u tehnici polirano. Dvije vodoravne ploče, odnosno baza stupovlja, isklesana je od kamena tipa avvorio. Vodoravna baza izrađena je u tehnici fino brušeno i polirano: odnosno svi okomiti dijelovi, kao i kružni dio, u fino brušeno, a gornja površina u polirano.

Stupovlje, odnosno četiri stupa, isklesani su od kamena tipa rosso verona. Stupovlje je izrađeno u tehnici polirano.

Kapiteli stupovlja, koji spajaju stupove, isklesani su od kamena tipa avvorio. Kapiteli su izrađeni u tehnici fino brušeno.

Lukovlje, odnosno kružni završetak stupovlja, dva luka, isklesani su od kamena tipa rosso verona. Lukovlje je izrađeno u tenici polirano. Zaglavni kamen, koji spaja lukove, isklesan je od kamena tipa avvorio. Zaglavni kamen izrađen je u tehnici fino brušeno. 

.

Besjedište

Besjedište kao mjesto navještaja riječi Božje postavljeno je u blizini trijumfalnoga luka, na desnu stranu kada se gleda iz apside prema lađi i vjernicima. Besjedište se sastoji od dva dijela: nosača i leđira. Nosač se sastoji od dva okomita stupa, a leđir od jednoga vodoravnog držača.

Besjedište je isklesano od segetskoga kamena. Dva okomita nosača izrađena su u tehnici fino brušeno i štokovano: unutrašnji dio, kao i krajnji dijelovi, koji pri dnu završavaju kružno, u štokovano, a križište u fino brušeno. Leđir kao držač knjige, izrađen je u polirano i fino brušeno, odnosno sve površine u fino brušeno, a gornja površina u polirano. 

U podnicu besjedišta postavljena je utičnica za razglasni kabel; ubušena je rupu za razglasni kabel kroz nosač, kao i kroz leđir, a na površini leđira, na desnoj strani od čitača, ukopana je utičnica za mikrofon.

.

Krstionica

Na desnoj strani lađe, kada se gleda prema prezbiteriju, između trijumfalnoga luka i zida, na prvoj stepenici, odnosno na prostoru od zida do oblih stepenica, postavljena je krstionica. Krstionica se sastoji od dva dijela: nosača i zdenca. Nosač se sastoji od dva okomita stupa, a zdenac od jednoga četvrtanoga bloka.

Krstionica je isklesana od segetskoga kamena. Dva okomita nosača izrađena su u tehnici fino brušeno i štokovano: unutrašnji dio, kao i krajnji dijelovi, koji pri dnu završavaju kružno, u štokovano, a križni usjek, između nosača i zdenca, u fino brušeno.

Zdenac je izrađen u polirano i fino brušeno, odnosno sve površine u fino brušeno, a gornja površina i udubina u polirano. 

.

Postolje za križ

Na lijevoj strani lađe, kada se gleda prema prezbiteriju, između trijumfalnoga luka i zida, suprotno od krstionice, na prvoj stepenici, odnosno na prostoru između zida i oblih stepenica, postavljeno je postolje za križ, odnosno postolje za uskrsnu svijeću. Postoje se sastoji od dva dijela: nosača i držača. Nosač se sastoji od jednoga okomita stupa, a držač od jednoga četvrtanoga bloka.

Postolje za križ isklesano je od segetskoga kamena. Okomiti nosač izrađen je u tehnici fino brušeno i štokovano, odnosno svi dijelovi u štokovano, a gornja pvršina, gdje je križni usjek, u fino brušeno.  

Držač križa izrađen je u polirano i fino brušeno, odnosno sve površine u fino brušeno, a gornja u polirano. U držaču za križ ukopana je jedna rupa, s tri različita promjera i dužine.

.

Trijumfalni luk

Trijumfalni luk dijeli prezbiterij od lađe, odnosno polukružnu površinu i polukupolni svod, od pravokutne lađe. Visok je, od podnice do tjemena 760 cm, a raspon mu je 570 cm. Istaknut je s dva polustupa plitke površine, izlazi u prostor oko 10 cm, pročelje mu je, prema lađi oko 90 cm, a čelo oko 70 cm.   

Jednim dijelom, osobito u luku, izrađen je od pravilno klesanoga kamena, a ostali dijelovi izrađeni su rustično. U novo obnovi učinjeno je tako da se trijumfalni luk, kako dva stupa tako i lučni dio, prekriju novom žbukom. Da bi se razdvojio stup od luka, na na vrhu stupova istaknut je jednostavni kapitel pomoću žbuke.

.

Stepenice

U prezbiteriju se nalaze stepenice na tri mjesta, odnosno od lađe do prezbiterija su tri stepenice, jedna je stepenica u prezbiteriju između glavnoga oltara i oltara Presvetoga Sakramenta i treća stepenica pridržava središnji dio oltara Presvetoga Sakramenta. Stepenice su izrađenje od bračkoga kamena tipa veselje. Svaka stepenica je visine 15 cm, pročelje 10 cm i gazište 5 cm. Na pročelju je gazište profilirano kružno, od 2,5 x 5 cm, odnosno gazište je 33,5 cm. 

 .

4.      Lađa

U crkvi je samo jedna lađa koja ima pravokutne dimenzije: dužina 18 m, od ulaza do trijumfalnoga luka, a širina 8,80 m, dok visinu sada određuje betonski svod, nakon što je uklonjen spušteni svod od gipsanih ploča. Zidna ploha, kako na lijevoj tako i na desnoj strani, raščlanjena je s tri plitke arkade pravilnoga oblika. Ista arkada nalazi se na ulaznom dijelu, ali je presječena s betonskom korskom konstrukcijom. U sredini svake arkade nalazi se po jedan prozor s oslikanim prizorima pomoću vitrajnoga stakla. Glavni ulaz je na zapadu, ispod kora, a pomoćni je na jugu, na desnoj strani, u srednjoj arkadi.

Zato je predloženo u idejnom nacrtu da novi kameni oltar sv. Ante Padovanskoga bude na sjevernom zidu, odnosno na suprotnoj strani od pomoćnoga ulaza, u srednjoj arkadi. Postaje križnoga puta postavit će se u polja između arkada prema dogovornom prijedlogu.   

.

Arkade

Zidovi lađe su pravilno raščlanjene arkadama, tako da stupovi i lukovi blago izlaze iz zida u prostor. Kako su, tijekom zadnjih obnova, napravljene nespretne preinake, nužno je da se s njih uklone svi žbukani i betonski dodaci.

Budući da njihov kamen nije pravilno klesani, nužno je bilo, kako na lijevoj i desnoj strani, tako i na ulazu, arkade prekriti novom žbukom prateći profile stupova, kapitelja i lukova. Iznad arkada, zbog spuštenoga svoda, odnosno prostor između lukova do svoda bio je prekriven u jednu površinu tako da se lukovi nisu vidjeli. Ovako su arkade postale bezlične. Nanko skidanja stare i postavljanja nove žbuke, arkade su skladno raščlanile zidne površine i crkvu prividno razdijele u tri traveja.

.

Zidne površine

Lijeva i desna zidna površina, kao i zapadna površina na ulazu, u novoj obnovi, nakon nanošenja nove žbuke, raščlanjena je arkadama, vratima, prozorima i korom, odnosno tri su arkade na lijevom i desnom zidu i jedna na je ulazu; na zapadnom ulazu su glavna vrata, a na južnoj strani je pomoćni ulaz, između svake zidne arkade, po sredini je prozor, na zapadnoj strani, iznad vrata je kor, a na koru je sada vidljiva kružna rozeta, prije dijelomično zazidana radi ulaza na zvonik.

.

Svod

U crkvi je u posljednjim obnovama zamijenjen stari svod s novim betonskim, a kasnije je nadodan i novi spušteni svod od gipasnih ploča, koje su presjekle arkade. Prema dogovoru, u novoj obnovi srušen je spušteni svod, a betonski je prilagođen cjelokupnom interijeru crkve.

Jednostavnije rečeno, svod je kazetiran gipsanim pločama tako da se istaknu poprječne nosive grede debljine 40 cm, s kojima su prekriveni metalni nosači, a između greda površina je uvučna prema betonskom svodu koliko je dopustio trijumfalni luk.

.

Podnica u lađi

Podnica u lađi izvedena je od četiri vrste granitnih ploča, tako da je granitni tapet postavljen od glavnoga ulaza do prezbiterija i od pomoćnoga ulaza do oltara sv. Ante Padovanskoga.

U granitnom tapetu postavljene su ploče pod 45 stupnjeva, u kosoj širini od tri ploče dimenzija 40 x 40 cm, odnosno u kosoj širini od dvije pune ploče i dvije presječene ploče. Granitni tapet izrađen je od tri tipa granita: balmoral, rosa beta i rosso porino. Rubovi granitnoga tapeta izrađeni su od granita tipa balmoral, u širini 20 cm, a u dužini kako je navedeno u nacrtu. Tako je u sredini crkve nastalo križište od granitnoga tapeta.

Poprječni granitni tapet od pomoćnoga ulaza do oltara sv. Ante, koji ulazi u uzdužni dio od ulaza do prezbiterija, i tako stvara križište, prilagođen je tako da se, radi jedinstvene cjeline, samo nastavlja prema postavi uzdužnoga.

Ostale četiri površine podnice izrađene su od granita tipa bianco cristal u dimenzijama 40x40 cm.

.

Kor

U zadnjim obnovama srušen je stari i sagrađen novi betonski kor kojega nosi osam stupova, od kojih su dva na pročelju kora, a ostali su u zidovima vidljivi kao polustupovi. Korska konstrukcija, prema dogovoru u novoj obnovi, produžena je za jedan metar, ali tako da se stupovi nisu pimicali. Pročelje kora profilirano je na tri plohe, prateći dva srednja stupa, kao i dva polustupa u zidovima. Na koru su dignute bivše kamene ploče i postavljene su nove granitne ploče u veličini 40 x 40 cm. Na korskom stepeništu također su skinute postojeće kamene ploči i i željezna ograda, a postavljene su nove granitne ploče i nova drvena ograda. 

.

Vrata

Crkva sv. Ante ima dva ulaza: glavni ulaz sa zapadne strane na pročelju i pomoćni ulaz s južne strane u središnjoj arkadi. Na ulaze su postavljene nova drvene vratnice.

.

Prozori

Crkva je, osima dvoje vrata, imala šest prozora i jednu rozetu u lađi i tri prozora u prezbiteriju. Jedan prozor u prezbiteriju zazidan je radi postavljanja mozaika, a rozeta na zapadnom pročelju je skraćena zbog ulaza u zvonik.

Postojeća prozorska okna, na kojima su vitrajni ukrasi, profilirani su kako traže zidne površine i prozorske udubine. Dva prozora u koru prilagođena su da se mogu otvarati, radi provjetravanja. Rozeta na koru vraćena je u prvotno stanje tako da je uklonjena suvišna zazida, a vrata su malko spuštena ispod kružnoga dijela. Rozeta je raščlanjena na osam dijelova pomoću drvne konstrukcije tako da se gornji dio može otvarati radi provjetravanja crkve.  

.

Oltar sv. Ante Padovanskoga

U srednju arkadu na sjevernom zidu, na podnicu u lađi postavljen je novi pokrajnji oltar sv. Ante Padovanskoga. Glavni oltar sastoji se od dva dijela: oltar i retabl. Oltar se sastoji od dva nosača i jedne menze, a retabl se sastoji od stupovlja i lukovlja, to jest dva stupa s podnožjem i kapitelom i dva luka sa zaglavnim kamenom.

Oltar sv. Ante Padovanskoga isklesan je od dva tipa kamena: avvorio i rosso verona.

Nosači oltara i oltarna menza isklesana je od kamena tipa avvorio; podnožje i kapitel stupovlja, kao i zaglavni kamen u lukovlju, isklesani su od kamena tipa avvorio; stupovlje, četiri stupa, i lukovlje, dva luka, isklesana su od kamena tipa rosso verona.

Nosači oltara izrađeni su u tehnici fino brušeno i štokovano: odnosno svi okomiti dijelovi izrađeni su u tehnici štokovano, a križni dio i površina nosača u tehnici fino brušeno. Menza oltara izrađena je u tehnici polirano i fino brušeno, odnosno sve površine su u fino brušeno, a gornja površina u polirano.   

Na oltarnu menzu postavljen je kvadratni nosač kipa sv. Ante. Nosač je izrađen u kamenu tipa roso verona u tehnici polirano.

.

Postaje Križnoga puta

Postojeće postaje Križnoga puta postavljene su na zidnu površine između arkada, odnosno ispod prozora, tako da sedam postaja bude na sjevernom zidu, a sedam na južnom zidu. Postaje su postavljene po redu: na prvu arkadu do trijumfalnoga luka na južnoj strani četiri postaje; u središnju arkadu, gdje je pomoćni ulaz, dvije postaje; a jedna postaja na prostor do kora; jedna postaja postavljena je na sjevernoj strani ispod kora; dvije na središnju arkadu, gdje je oltar sv. Ante; a četiri na arkadu do trijumfalnoga luka.

.

Ispovijedaonica

Na glavnom ulazu u crkvu, ispod kora, odnosno ispod stepeništa kora, ugrađena je drvena ispovijedaonicu s dva prostora, jedan za svećenika a drugi za penitenta. 

.

5.      Rasvjeta

Prije nanošenja nove žbuke postavljena je nova električna instalacija i razvučen je strujni kabel od kutije električne instalacije do određenoga mjesta izvora svjetla, kao i razglasni kabel od razglasne kutije do mikrofona. 

Kutija elekrične instalacije kao i razglasna kutija postavljena je u sakristiju na ulazu u crkvu, ispod zvonika. Sve utičnice rasvjetnih tijela kao i mikrofona nalaze se također u sakristiji.

Na stupovima i lukovima, kako na trijumfalnom luku tako i na akradama, nisu postavljeni nikakvi kabeli, ni električni za rasvjetu, ni mikrofonski za razglas.

Električni izvor za rasvjetna tijela postavljena su na sljedeća mjesta: u prezbiteriju na dva mjesta, u lađi između stupova, ispod kora, iznad kora, na glavnom i pomoćnom ulazu, a ne na svodu i na stupove i lukove.

U prezbiteriju, iza trijumfalnoga luka, odnosno pri vrhu polustupa, na južnoj i sjevernoj strani, postavljena je po jedna električna vodilica za osam reflektora, to jest po četiri sa svake strane.

Ispod mozaika, po sredini okvirnoga prostora, a iza oltara Presvetoga Sakramenta, postavljen je električni kabel za vječno svjetlo, 120 cm iznad poda, ili 120 cm ispod mozaika.  

U lađi, kako na sjevernom tako i na južnom zidu, u arkade su postavljena po tri rasvjetna tijela, odnosno jedno rasvjetno tijelo 40 cm točno ispod prozora, vitraja, a dva rasvjetna tijela između vitraja, odnosno između poluluka i prozorskoga okna, to jest sa svake strane prozora po jedno, 40 cm iznad donje razine vitraja. Tako je na svakoj zidnoj plohi postavljeno 9 rasvjetna tijela, to jest 3 rasvjetnih tijela u svakoj arkadi, ukupno u lađi 18 rasvjetnih tijela. Šest rasvjetnih tijela ispod prozora su reflektorska koja obasjavaju vitraj i svod, a 12 rasvjetnih tijela između prozora su zidna rasvjeta koja obasjava klupe i vjernike. Na dvije arkade koje ulaze u kor prilagođena su rasvjetna tijela prema visini i ogradi kora.

Na koru, osim rasvjetnih tijela u arkadi, postavljena su dva rasvjetna tijela na pozadini, odnosno na pozadinskoj arkadi koja su prilagođena visini kora.

Na koru je predviđeno postaviti postojeću čoku i objesiti je o svod i prilagoditi njezinu visinu cjelokupnom prostoru.

Ispod kora, u sredinu dva slobodna polja, postavljeno je po jedno rasvjetno tijelo.

Ispod stepenica postavljeno je jedno rasvjetno tijelo za ispovijedaonicu.

Sa strane glavnoga i pomoćnoga ulaza postavljeno je po jedno panika svjetlo.

Iznad pomoćnoga ulaza postavljeno je rasvjetno tijelo koje se pali uz dovratnik, kada se otvore vrata.  

Utičnice za korištenje električne energije postavljena su na određena mjesta: po dvije sa svake strane u prezbiteriju, uz postoje za križ, uz krstionicu, uz oltar sv. Ante, uz pomoćni ulaz, u ispovijedaonici, i ispod kora na dva mjesta.   

.

6.      Razglas

Prije postave nove žbuke postavljena je nova razglasna instalacija i razvučen je razglasni kabel od pojačala u sakristiji do razglasne kutije na zidovima i do mjesta mikrofona. 

Na stupovima i lukovima nisu postavljani nikakvi mikrofonski kabeli za razglas.

Mikrofonski kabel doveden je do glavnoga oltara. Kabel je slobodno u prostoru podignut na menzu do mikorfona.

Mikrofonski kabel doveden je do besjedišta. Kabel je provučen kroz postolje i čitač tako da se mikrofon može uključiti na držaču knjige.

Mikrofonski kabel doveden je do krstionice, odnosno utičnica je postavljena na površini između trijumfalnoga luka i zida, da se može koristiti pomoćni mikrofon.

Mikrofonski kabel doveden je do oltara sv. Ante, odnosno utičnica je postavljena na jednu stranu između oltara i polustupa, da se može koristiti pomoćni mikrofon.

Mikrofonski kabel je doveden do kora, odnsosno postavljena je utičinica da zbor može pjevati na pomoćni mikrofon. 

Razglasne kutije su postavljene prema rješenju struke na zidne plohe, a ne na polustupove.  

Predviđena je razglasna kutija, ili truba, na ulazu u crkvu, radi vanjske ozvučnosti. 

.

7.      Posvetni križevi

Na dva polustupa na zidnim površinama, odnonso na stupovima do pomoćnoga ulaza i na stupovima do oltara sv. Ante, ugrađena su, na određenu visinu, prema idejnom nacrtu, četiri kamena posvetna križa. 

 .

8.      Pročelje i zvonik

Na glavnom ulazu izgrađeno je pročelje iznad kojega se nalazi zvonik. U pročelju se nalaze dvije prostorije koje služe za sakristije. Između sakristija postavljene su kamene štokovanje ploče, nova rasvjeta i razglas. 

.

9.      Oličenje

Nakon nanošenja nove žbuke, uređenja svih zidnih površina, trijumfalnoga luka i arkada, rozete na koru, korskoga pročelja, prozorskih udubina, vrata na ulazima, polukuplnoga svoda u prezbiteriju i svoda u lađi, prema StoColor System ton karti, oličene su sve zidne površine, kao i drveni ili željezni dijelovi.

.

Prezbiterij

Kružna zidna površina, polukupolni svod i prozorska okna, boja broj: 34107-69-C1. Trijumfalni luk, polustupovi i poluluk, do prezbiterija, do lađe, i čelo luka, boja broj: 35107-75-C1. Okvir oko mozaika, posebna obrada žbuke, boja broj: : 32312-49-C2. Metalne zatege, boja broj: 33341-9-C3 ili metalna boja sivo/zrnaste boje

.

Lađa

Površina oko triujmfalnoga luka, sa strane i iznad, do zida i svoda, boja broj: 33114-62-C1. Arkade na zidnim površimana, odnosno polustupovi, kao i njihova podnožja i kapiteli, kao i polukukovna površina do svoda, boja broj: 35107-75-C1. Zidna površina unutar arkada, kao i prozorska okna i udubina pomoćnoga ulaza, boja broj: 33114-62-C1. Svodna površina od gipsanih ploča, između nosivih greda, boja broj: 32312-49-C2. Nosive svodne grede od gispanih ploča, boja broj: 32307-73-C1. Metalne zatege, boja broj: 33341-9-C3 ili metalna boja sivo/zrnaste boje.

.

Kor

Arkada na zapadnoj zidnoj površini na ulazu, polustupovi, podnožja i kapiteli, kao i polulukova površina do svoda, boja broj: 35107-75-C1. Zapadna zidna površina na ulazu i na koru, unutar trijumfalnoga luka, kao i rozeta, boja broj: 33114-62-C1. Metalne zatege, boja broj: 33341-9-C3 ili metalna boja sivo/zrnaste boje

.

Metalni dijelovi

Sve metalne zatege, kao i drugi metalni elementi u crkvi, boja broj: 33341-9-C3 ili metalna boja sivo/zrnaste boje.

.

Drveni dijelovi

Ispovijedaonica, kao i svi drveni elementi u crkvi, boja broj: boja sadašnjih crkvenih klupa.

.

10.    Bogu našem na slavu

Nakon liturgijskih savjeta i idejnoga rješenja u kojemu su nabrojene sve potrebite predradnje, župnik fra Denis Šimunović, uz moralnu pripomoć Župnoga ekonomskog vijeća, krenuo je u obnovu interijera crkve crkve sv. Ante Padovanskoga u Vinjanima Gornjim. Prije svake predradnje pronalazio je stručno osoblje koje će izvoditi radove.

Svakako, bio je to mukotrpni posao u kojemu je najprije trebalo obiti staru žbuku i postaviti električnu i razglasnu instalaciju, skinuti stari i postaviti novi svod, od gipasnih ploča, u podnici ukloniti kamene ploče kao i kamene kocke ispod njih i napraviti nužnu izolaciju, a zatim nanijeti novu žbuku i oličiti zidove, postaviti novu podnicu, postaviti nove elemente prema novom liturgijskom rješenju.

Ali, Bogu našem na slavu, uz pomoć vjernika, prijatelja i dobročinitelja, možemo reći da je crkva sv. Ante Padovanskoga u Vinjanima Gornjim, zasjala kao kršćanski plamen vjere i ponosa. 

ABE

 

Pretraži sadržaj

Najave

Duhovne vježbe - 2017.

*********

Aktualno

FRANJEVAČKI BOGOSLOVI

INTERNET STRANICA


FACEBOOK STRANICA

**********************

Fra Stipica Grgat:

Otpjevni psalmi

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Promo film o Provinciji

Posjetitelji

DanasDanas1056
Ovaj mjesecOvaj mjesec52497
UkupnoUkupno5280708

Online

Trenutno aktivnih Gostiju: 91 

Administrator

franodoljanin@gmail.com