Hodočašće novaka Južnoslavenske konferencije

„Stopama sv. Franje Asiškoga”

Već tradicionalno organizira se u proljeće međuprovincijsko hodočašće novaka u Asiz. Organizator hodočašća ove godine bio je Novicijat Bosne Srebrene iz Livna. Na hodočašću su sudjelovali Novicijat Hrvatske franjevačke provincije sv. Ćirila i Metoda (Trsat), Novicijat Franjevačke provincije Presvetog Otkupitelja (Visovac), Novicijat Hercegovačke franjevačke provincije Uznesenja BDM (Humac), Novicijat Franjevačke provincije Bosne Srebrene (Livno), Novicijat Franjevačke provincije sv. Križa (Sveta Gora - Slovenija) te Novicijat  franjevaca trećoredaca (Krk).  Hodočašće je trajalo od 9. – 16. travnja, a sudjelovalo je 28 novaka i 8 odgojitelja.

U ponedjeljak,  9. travnja, novaci su iz Livna i s Humca stigli na  Visovac.  Po dolasku su razgledali crkvu, lapidarij i muzej. Nakon ručka zajedno smo se uputili prema Trsatu gdje smo se okrijepili i prenoćili, a onda u ranim jutarnjim satima krenuli prema Asizu.

Utorak, 10. travnja. U Asiz smo stigli u 15 sati. Najprije smo se smjestili kod sestara Marijinih misionarki u blizini Porcijunkule. U 16 sati bili smo u samostanu sv. Damjana gdje smo slavili sv. Misu, koju je predvodio fra Bogdan Knavs, gvardijan samostana na Svetoj Gori (SLO). 1205. godine Franjo je dotaknut milošću Božjom prvi put stupio u crkvu sv. Damjana. I dok  je molio čuo je glas s križa: Franjo, zar ne vidiš da mi se ruši kuća? Zato pođi i popravi ju. Na istom je mjestu Franjo napisao i dio Pjesme stvorova. Nakon svete Mise i razgledavanja samostana vratili smo se u kuću gdje smo smješteni, u 19 smo sati krenuli u veliku baziliku Svete Marije Anđeoske, Porcijunkulu gdje smo molili Večernju molitvu.

Srijeda, 11. travnja. Nakon Jutarnje molitve i Službe čitanja krenuli smo u obilazak franjevačkih samotišta u Reatinskoj dolini. Prvo smo pogledali svetište Rivotorto, prvo boravište sv. Franje i njegovih drugova. Sadašnja neogotička crkva je iz 1854. Nastamba prve braće rekonstruirana je 1455. Iz Rivotortoa smo krenuli prema Grecciu, srednjovjekovnom mjestašcu koje leži 705 metara nad morem. Greccio je prije svega  pozant kao franjevački Betlehem, jer Franjo je ovdje 1223. Božić uljepšao prvim jaslicama u povijesti. U novoj smo crkvi slavili sv. Misu koju je predvodio fra Marko Ešegović, meštar novaka Bosne Srebrene, a propovijedao fra Joso Živković, meštar trećoredaca s otoka Krka. U obilasku smo samostana mogli vidjeti izložene jaslice iz mnogih kultura diljem svijeta, zatim molitvene prostore i spavaonice sv. Franje i prve braće. Iz Greccia smo se zaputili u Fonte Colombo – franjevački Sinaj. Franjo je ovamo došao 1223. s braćom Leonom i Bonicijem, s molbom Gospodinu da mu razjasni Božju volju glede važnih poglavlja u Pravilu, koje je konačno morao napisati i dati Svetoj Stolici. Četrdeset dana je postio i molio  te napiso Pravilo po Božjem nadahnuću. Pravilo je potvrdio papa Honorije III. 29. studenog 1223. i upravo je radi tog događaja Fonte Colombo prozvan franjevačkim Sinajem; kako je Bog na Sinaju progovorio Mojsiju i dao mu zapovijedi, tako je na ovoj gori Gospodin Franji dao Pravilo. Po dolasku u Fonte Colombo imali smo ručak a nakon ručka razgledavanje svetišta. Oko 14 sati smo krenuli u La Forestu. U ovdašnjem samostanu smještena je zajednica Mondo X, koju je osnovao talijanski fratar o. Ilija. U zajednici borave mladići iz Italije koji se žele odviknuti od suvremenih ovisnosti: alkohola, droge, interneta, kocke i drugih poroka. Jedan od mladića i nas je dočekao i govorio o zajednici i događajima koji su najznačajniji za La Forestu.  Nakon  posjete Foresti posjetili smo još jedno samotište – Poggio Bustone, gdje je Franjo tamošnje stanovnike, zbog njihove uslužnosti i ljubaznosti, pozdravljao riječima: Dobar dan, dobri ljudi. Poggio Bustone mjesto je prvog apostolskog poslanja na koji je pozvan Red i  gdje je nastao dio Pjesme stvorenja. Kad se nađoše osmorica braće tad ih Franjo pozva k sebi i po dvojicu ih odvoji za četiri kraja svijeta rekavši im: „Idite, predragi, dvojica po dvojica u različite krajeve svijeta, navješćujte ljudima mir i pokoru za oproštenje grijeha.“ U Asiz smo se vratili oko 19h.

Četvrtak, 12. travnja. Prijepodne bilo je rezervirano za obilazak Porcijunkule. Nakon Jutarnje molitve i doručka u kući gdje smo smješteni, oko 8 sati smo krenuli prema Porcijunkuli. Svetu je Misu u Porcijunkuli – maloj crkvici, predvodio fra Franjo Vrgoč, domeštar novaka Bosne Srebrene. Porcijunkula je kolijevka franjevaštva jer su se tu prva braća s Franjom preselila otišavši iz svetog Damjana. Popodne smo se uputili prema samotištu Carceri u planini Subasio iznad Asiza. Vraćajući se pješice iz Carcerija svratili smo u katedralu sv. Rufina, crkvu sv. Klare, gdje se čuva originalni križ sv. Damjana s kojeg je Isus progovorio sv. Franji. Zatim smo krenuli na Večernju molitvu i klanjanje Presvetom Oltarskom Sakramentu u svetište sv. Damjana.

U petak, 13. travnja, posjetili smo poznatu papinsku baziliku svetog Franje u starom gradu i samostan franjevaca konventualaca poznat kao „Sacro convento“ (Sveti samostan). Po dolasku smo prvo posjetili Franjin grob, a zatim krenuli u Kapelu mira gdje smo slavili sv. Misu koju je predvodio naš meštar, fra Jure Šimunović. Nakon  svete Mise krenuli smo zajednički u obilazak samostana i bazilike. Nakon zajedničkog razgledavanja slijedio je osobni obilazak staroga grada. (Franjina rodna kuća, Sveta Marija Velika,....) Poslijepodne je bilo slobodno vrijeme koje smo iskoristili za kupovinu suvenira.

Subota, 14. travnja. Zahvalivši časnim sestrama što su nas lijepo ugostile u svome samostanu, pozdravili smo se s Asizom i krenuli prema La Verni, mjestu gdje je sveti Franjo primio rane. Nakon smještaja u sobicama unutar samostana, u obilasku svetišta vidjeli smo mnoge kapele, mjesto gdje je sv. Franjo molio i spavao i druga važna mjesta. U tri sata popodne sudjelovali smo u molitvi Srednjeg časa i u  procesiji, koja se svaki dan održava u čast svečevim ranama, a ide iz bazilike do Kapele rana i natrag. Nakon procesije slavili smo svetu misu upravo u Kapeli rana koju je predvodio fra Slavko Solodo, meštar novaka  Hercegovačke franjevačke provincije Uznesenja BDM.

Nedjelja, 15. travnja. Pozdravivši se s braćom na La Verni krenuli smo prema Padovi. U Padovi smo posjetili baziliku velikog propovjednika svetog Antuna u kojoj se nalazi i njegov grob. Obišavši baziliku uputili smo se franjevcima kapucinima na grob hrvatskog sveca Leopolda Bogdana Mandića. U kapeli pored njegovog groba – iz kojeg se vidi svečeva ruka u položaju otpuštanja grijeha – slavili smo svetu misu koju je predvodio fra Zoran Bibić,  meštar novaka franjevačke provincije sv. Ćirila i Metoda sa Trsata. Iz Padove smo se uputili prema Trsatu gdje smo prenoćili.

Ujutro 16. travnja uputili smo se natrag prema Visovcu.