Duh Asiza - 25. obljetnica (26. listopada 1986. - 26. listopada 2011.)

1. Duh Asiza 

2. Mir 

3. Međureligijsko okupljanje 

4. Ekumenska molitva 

5. Euharistijsko slavlje 

6. Franjevačka molitva 

7. Molbenice za Jutarnju i Večernju 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Pismo Generalnih ministara Konferencije franjevačke obitelji (1)

Pismo Konferenecije Franjevačke Obitelji (2)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

1. Duh Asiza

Ivan Pavao II. ostvario je 27. listopada 1986. godine svoj veliki san: pozvao je predstavnike svjetskih religija u Asiz kako bi iz mnogih srdaca i na mnogo jezika bila upućena jedinstvena pjesma mira jednome Bogu. Ovom se pozivu odazvalo 70 predstavnika mnogoljudnijih religija. Oni su ponudili nadu u drugačiji svijet: obnovljen, iskreno bratski i istinski ljudski.

Sam događaj uputio je ovu važnu poruku: da je čežnja za mirom zajednička svim ljudima dobre volje, ali, i da, uvažavajući stanje svijeta i odnose među narodima, pravi mir možemo postići samo Božjim zahvatom.

Taj susret bio je molitveni susret. Molitva se uzdizala u duhovnom kontekstu svake nazočne religije. Ona je pozivala sudionike da u slobodi dodirnu svoju vlastitu dubinu, noseći vapaje cijeloga čovječanstva i uzdižući ih Bogu.

Sudionici su spoznali da ljudi ne mogu vlastitim snagama postići mir za kojim čeznu.

Izgleda da je ozračje sveopćeg bratstva, pronađeno u gradu sv. Franje, ispunilo ljude najrazličitijega podrijetla. Ovo iskustvo dobilo je naziv Duh Asiza, a u poruci za svjetski dan mira 1987. nazvano je i Logika Asiza.

Tijekom prvoga susreta ispred Porcijunkule, Ivan Pavao II. rekao je da je izabrao „grad Asiz kao mjesto za ovaj dan molitve zbog posebnoga značenja ovdje čašćenoga sveca, sv. Franje, koji je poznat mnogima diljem svijeta kao znak mira, pomirenja i bratstva“. Tako je Papa odlučio pokrenuti ovu inicijativu u ime sv. Franje, čovjeka koji uklanja zapreke, koji zna kako otvoriti vrata i koji je svima brat.

Zajednica sv. Egidijia, uključena u ovu inicijativu od samoga početka, organizirala je otada svake godine slične susrete po europskim i mediteranskim gradovima.

U siječnju 1993. godine, u vrijeme rata na Balkanu, u Asizu se ponovno dogodio ovaj susret. Ivan Pavao II., naočigled brutalnoga nasilja i nemoći zemalja ex-Jugoslavije da uspostave mir, ustvrdio je da „samo u uzajamnom prihvaćanju drugoga i u dosljednom uzajamnom poštivanju, produbljenom ljubavlju, leži tajna do kraja pomirenoga čovječanstva“.

Kada se započelo planirati proslavu 2002. godine, Papa je još jednom pozvao vjerske vođe da dođu u Asiz. Pozivnice su razaslane još dok su gorjeli njujorški bliznaci i dok su ispaljivane bombe na Kabul. Ova situacija upozorila je čovječanstvo na rušilačku snagu mržnje i terorizma, koji mogu planuti u bilo kojem zakutku svijeta. Papa je zamolio da se svjetske religije pretvore u oruđa mira, jer mržnja i nasilje ne rađaju ničim doli uvećanom mržnjom i nasiljem.

Prigodom 20. obljetnice Duha Asiza 2006., Bendekt XVI. je naglasio važnost ove inicijative, jer u svijetu, makar izmijenjenom, postoji silna potreba iznalaženja putova mira, ističući kako „se treće tisućljeće otvorilo sa scenama terorizma i nasilja, koje ne pokazuju znakove stišavanja“.

Premda se ponekad činilo kako religije ražaruju sukobe više nego što rade na njihovu razrješenju, Papa tvrdi: “Kada religijski osjećaj dostigne zrelost, on kod vjernika utvrđuje doživljaj da vjera u Boga, Stvoritelja svemira, Oca svih, mora ohrabriti odnose sveopćega bratstva među ljudima. Činjenica je da su svjedočanstva najuže povezanosti između odnosa s Bogom i etike ljubavi zabilježena u svim velikim religijskim tradicijama.“

Ove 2011. godine, slavit ćemo 25. obljetnicu prvog okupljanja u Duhu Asiza. Održat će se na izvornim mjestima u gradu Asizu. Poruka mira danas je potrebna kao i prije 25 godina, zajedno s konkretnim opredjeljenjem za izgradnju mira u našem svijetu. Kao što je Benedikt XVI. ustvrdio prije pet godina, svijet se izmijenio od vremena prve proslave Duha Asiza. Od religija se traži ne samo da međusobno dijalogiziraju, već da se zauzmu za sve ljude, bili oni vjernici ili ne bili. Štoviše, one su pozvane da se zauzimaju i preko granica ljudskoga roda, budući da je nasilje snašlo i ostala Božja stvorenja.

U svim religijskim tradicijama sve jača je svijest da se moraju njegovati odnosi poštivanja i mira među ljudima kao i između ljudi i svih stvorenja.

Jedino je snažan odnos s Ocem razlogom da je sv. Franjo bio kadar gledati sve ljude i sva stvorenja kao svoje sestre i braću.

Istinski duh pojma Duh Asiza pomoći će nam da se aktivno uključimo u promicanje mira među ljudima i šire.

Ako se ujedinimo u Duhu Asiza i budemo molili kao vjernici onako kako su nas naučile naše pojedine religijske tradicije, bit ćemo osnaženi da se opredijelimo za konkretna djelovanja, što će nam omogućiti zajednički rad na otporu prijetnjama miru i okolišu, s čime smo suočeni u našem današnjem svijetu. 

                         * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

.

2. MIR

Nema puta ka miru. Mir je put.

Mahatma Gandhi

.

Naše putovanje prema miru započinje sa svakim danom.

Svaki korak je molitva, svaki korak je meditacija,

svaki korak napravit će most

Opet  nastavljamo koračajući.

Moha Ghosananada

.

Tkogod mi je danas prijatelj, neka bude u miru, tkogod mi je neprijatelj, neka i on bude u miru.

Veda

.

Mudrac koji traži dobro, postigao je mir

….jer toliko ljubi svako stvorenje.

Suttanipata

.

Ako oni budu skloni miru, budi i ti sklon i pouzdaj se u Allaha, jer On, uistinu, sve čuje i sve zna.

Kuran, Sura VIII, 61

.

O Veliki Duše, podižem svoju Lulu mira tebi, tvojim vjesnicima i Majci Zemlji.

Molitve u Duhu Asiza 1986, Iz tradicionalne molitve Ameroindijanaca

.

Bože Svemogući, Ti si kamen ugaoni Mira,

Vi duhovi i preci, darujte nam mir.

Iz Asiške molitve 1986, afrička tradicija

.

Dobri Bože, sve nas ujedini: učvrsti najuzvišeniji mir.

Bahaullah di Fede Baha'i

.

Dijalog

  • Budite ujedinjeni, govorite u slozi;
  • Neka naši duhovi shvaćaju na isti način.
  • Neka se sa svima podijele odluke naših skupština.
  • Neka su rješenja naših problema zajednička.
  • Neka se naši zaključci usvoje jednoglasno.
  • Neka su naša sukobljena mišljenja na istoj crti.
  • Neka se naša srca zajedno slože, a naše namjere neka su zajedničke.
  • Hinduistička molitva iz Upanišada

.

O ljudi, mi vas od jednog čovjeka i jedne žene stvaramo i na narode i plemena vas dijelimo da biste se upoznali.

Kuran, Sura XLIX, v13

.                         * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

.

3. MEĐURELIGIJSKO OKUPLJANJE

Gdjegod postoji mogućnost okupljanja sljedbenika velikih svjetskih religija, bile ili ne bile monoteističke, da bi razgovarali u miru o miru, možda je moguće zajednički moliti za mir. Naš uzor ovdje ne bi trebao biti Ilija i Baalovi proroci (Usp.1Kr 18), nego sam Isus, koji je prihvatio druge kao braću i sestre, tragao za zajedničkim temeljem i hrabrio njihovu vjeru i čestit život.

Predlažemo vam neke poticaje za pripremu međuvjerskog okupljanja. Uzete su iz Vodiča za župe i urede Melbournske nadbiskupije (Australija). Cilj je da se općenito potakne promicanje međuvjerskih povezivanja, a posebno priprema međuvjerskih okupljanja.

 

1. Inicijativa

Dok civilni čelnici mogu potaknuti međuvjerski događaj, mjerodavni vjerski vođe odgovorni su za njegovu strukturu i sadržaj. Uz ovu temeljnu pretpostavku, vjerski će vođe održati dužno poštivanje prema namjerama inicijatora i njihovoj legitimnoj ulozi.

Valja održavati ravnotežu. Naime, ne bi smjela dominirati neka vjeroispovijest ili vjerska tradicija, niti će u slavlju biti vremena da svaka tradicija ima javni nastup. Izbor valja napraviti u duhu mudrosti i službe da ne bi cijeli događaj zapravo bio kontraproduktivan.

Ovi događaji mogu uključivati razne kršćane: ako se radi o međuvjerskim okupljanjima kršćana, najbolje da se održavaju na ekumenskoj osnovi.

2. Mjesto

Može poslužiti bilo koje mjesto budući da se prostor posvećuje duhovnim značajem onih koji ga koriste. Nekad će biti prihvatljivije koristiti neutralnu lokaciju, kao što je dvorana. Isto tako, možda će biti moguće, ovisno o željama čelnika koji organiziraju događaj, koristiti džamiju, sinagogu, crkvu ili hram. Treba uzeti u obzir da predočeni likovi, bilo da su to slike ili kipovi, mogu biti uvredljivi za neke sudionike.

3. Vrijeme

Postoje brojni vjerski blagdani. Prilikom planiranja okupljanja važno je pronaći prikladno vrijeme. Najbolje je dogovoriti datum i vrijeme s mogućim uzvanicima prije slanja pozivnica.

4. Jezik

Izričaji kao molitva, bogoštovlje, Bog, vjera, svećenik itd. ne koriste se nužno u svim tradicijama. Radije valja izabrati izričaje koji su više zajednički. Istodobno, ne treba zamagljivati razlike.

5. Obred

Simbolični čin ili obred može biti izražajniji od mnoštva riječi. Vatra i voda, cvijeće i kruh, imaju opće značenje. Prema tome, sudionici mogu pridati svoje vlastito značenje činu i pri tome se ne osjećati prisiljenima na bilo čiju interpretaciju.

6. Gostoprimstvo

Židovska tradicija zahtijeva košer hranu, muslimanska halal hranu. Hindusi mogu zahtijevati vegetarijansku hranu. Neki budisti, kao dodatak dijetalnoj prehrani, mogu imati zahtjeve vezano za vrijeme obroka. Sudionici se uvelike razlikuju prema stavu o dijetalnim zahtjevima drugih religija. Najbolje je posavjetovati se.

7. Struktura

Strukture mogu biti različite. No, sljedeća lista odražava obrazac Slavlja za mir i suradnju među religijama održanog u Katedrali sv. Patrika u istočnome Melbournu, 11. lipnja 2000. tijekom Velikoga jubileja.

  1. Sudionici se pozdravljaju i izražavaju dobrodošlicu; razlog okupljanja već je poznat.
  2. Može biti korisno na nekom mjestu ukazati da vjerske poruke koje su neki izrekli ne uključuju odobravanje svih prisutnih. Sudionici se mogu složiti ili ne složiti, dok su istodobno okupljeni u skladu i međusobnom poštivanju.
  3. Različite religijske tradicije daju svoj specifičan doprinos, koji može biti u obliku čitanja iz svetih tekstova, pjesama, naučavanja, itd.
  4. Glazba i pjesma iz različitih tradicija.
  5. Između različitih dijelova mogu se uklopiti trenuci šutnje, tijekom kojih sudionici mogu ponirati u dubine vlastitoga bića.
  6. Jedan ili drugi voditelj mogu iznijeti neka razmišljanja u skladu s dotičnim trenutkom.
  7. Izraz molitva ne odgovara svakoj tradiciji. Namjere ili nadanja ipak mogu biti izraženi u skladu sa značenjima nekih prigodnih aklamacija.
  8. Može biti uklopljen neki element rituala, brižno izabran da izrazi svrhu događaja.
  9. Povjeravanje dužnosti ili blagoslivljanje neka budu prikladni, potičući sudionike da žive vrijednosti međuvjerskog iskustva. 

.                         * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

.

4. EKUMENSKA MOLITVA

Ova se molitva temelji na tri sukladne zamisli. Molitva je ponajprije povezana sa Svjetskim danom mira, u šutnji. U molitvi se doista otkriva što je to šutnja i što je grijeh. Molitva je zamišljena u okviru različitih “pravaca”. Čitanja usmjeravaju i određuju novu samobitnost: “samobitnost poslanika mira i pomirenja” koji su sposobni prekinuti šutnju noseći na sebi Tau – treća sastavnica oko koje se molitva odvija – znak ispunjavanja Božje volje.

UVOD

Ekumenska molitva

Jer gdje su dvojica ili trojica sabrana u moje ime, tu sam i ja među njima.” (Mt 18, 20)

“I što god zaištete u moje ime, učinit ću, da se proslavi Otac u Sinu.” (Iv 14, 13)

Ovi redci Svetoga pisma najsnažnije ohrabruju svakoga kršćanina koji teži miru: sam Krist nas poziva da se u njegovom imenu, u njegovoj nazočnosti, ujedinimo u zajedničkoj želji za mirom ostavljajući po strani, na trenutak, ono malo što nas međusobno dijeli. Sljedeći obrazac molitve za ekumenski susret, koji je sastavio fra Brian Terry (fratar iz Atonementa), može poslužiti da pobudimo žarku želju za izgradnjom mira u svome vremenu i da u tome ustrajemo.

Zvona pomalo zvone dok ulazi sedmorica predvoditelja. Odabran je broj sedam jer naznačuje sliku eshatološke gozbe na kojoj će svi narodi biti pozvani za isti stol nebeskoga Jeruzalema. Kao podsjetnik možemo pogledati prizor iz Katakomba svetoga Kalista i freske prvih kršćana. Broj sedam smatrao se znamenkom savršenstva, brojem ispunjenja.

OKUPLJANJE U TIŠINI

Predvoditelj 1: Sabrani smo ovdje, u šutnji, u zajedništvu sa svima koji mole u Asizu.

Ova naša šutnja, ovdje... odjek je na šutnju svjetskih čelnika koji šute, čiji se glas ne čuje i ne rade za mir. Odjek je i na naše šutljive zajednice koje su previše zauzete svojim probitkom da bi se dale na djelo mira. Odjek je i na naša šutljiva srca koja su zaboravila darove kojim ih je Bog obdario.

Mi nismo stvoreni za šutnju. Uvijek se moramo podsjećati da smo doista dar jedni drugima upravo i time što potječemo iz najrazličitijih usmjerenja.

 

POZIV NA MOLITVU HVALE I ZAHVALJIVANJA

Poziv na hvalu potiče nas da svoja gledišta i svoje podrijetlo promatramo kao dar. Ovaj poziv na hvalu temelji se na molitvi američkih domorodaca a prilagodio ju je fra Paul Ojibway, SA.

Stavi se tamjan na žeravu prije nego predvoditelji počnu čitati svoj tekst.

Predvoditelj 2: Stvoritelju Istoka, prinosimo ti ovaj dar u čast zore novoga dana. Zahvaljujemo i iskazujemo čast narodima Istoka: njihov život i njihove duhovne predaje uče nas kako živjeti. Svi mi želimo prihvatiti izazov na novi početak i pronaći radost hodeći svojim putem u svakodnevnom rađanju svjetla. Daj da naučimo obnavljati svoj duh te pronalazimo nove načine skrbi za sebe i za druge. Hvala za rođenje svakog novoga dana.

Predvoditelj 3: Stvoritelju Sjevera, prinosimo ti ovaj dar u čast borbe i ustrajnosti u zimskim danima. Zahvaljujemo i iskazujemo čast narodima Sjevera: njihov život i njihove duhovne predaje uče nas kako živjeti. Svi se mi želimo suočiti s izazovima ovoga složenoga i zbrkanoga vremena. Daj da uzmognemo pronaći snagu i smisao života u susretima s tobom i s bližnjim i učini nas sposobnima da pronalazimo nove načine da se uzajamno podupiremo i ohrabrujemo svaki put kada osjetimo da smo odlutali.

Predvoditelj 4: Stvoritelju Juga, prinosimo ti ovaj dar u čast rađanja koje se događa svakoga proljeća. Zahvaljujemo i iskazujemo čast narodima Juga: njihov život i njihove duhovne predaje uče nas kako živjeti. Svi mi želimo pronaći snagu i okrjepu u čudesnom izobilju života. Daj da naučimo svaki dar primati s poštovanjem, čašću i poniznošću i učini nas sposobnima da plodimo razumijevanjem i da ohrabrujemo nove čelnike. Hvala za dar svake osobe koja je odabrala slijediti Krista.

Predvoditelj 5: Stvoritelju Zapada, prinosimo ti ovaj dar u čast završetka svakoga dana, kao ispunjenja naših svakodnevnih dužnosti. Zahvaljujemo i iskazujemo čast narodima Zapada: njihov život i njihove duhovne predaje uče nas kako živjeti. Svi mi želimo nadići strah pred onim što završava krajem dana i svakog godišnjega doba tako da međusobno dijelimo mudrost koju smo stekli hodeći tvojim putem. Daj da, u svome mraku, uzmognemo nalaziti snagu te tražiti novu zoru u čekanju i nadi da ćemo postići puninu srca, pameti i duha.

Predvoditelj 6: Stvoritelju Zapada, prinosimo ti ovaj dar u čast naše majke zemlje, koja nas krijepi u svemu – za darove živućih stvorova, za sve što raste da nas hrani, za elemente koji nam omogućuju život: svjetlo, voda, zrak, vatra. Zahvalni smo jer nam uvijek daješ sve što je potrebno da živimo časno, s poštovanjem, dostojno i ponizno. Mi nismo u stanju stvoriti to što nam ti daješ u obilju u svakom godišnjem dobu. Molimo te da se naučimo skrbiti za tvoje darove tako da budemo samo djelitelji tih darova. Daj da naša srca zahvalno pjevaju hvalospjev što u svakom naraštaju u tebi nalazimo svoje prebivalište i svoje utočište.

Predvoditelj 7: Stvoritelju nebesa, prinosimo ti ovaj dar radosti u svojim dušama dok plešemo među zvijezdama i spoznajemo tvoju ljubav, tvoju skrb i tvoju sućut. Molimo te da primiš naše molitve od Istoka do Zapada, od Sjevera do Juga, od dubina do visina tvoga stvorenja. Daj da u dubini svoga bića opet pronalazimo snagu za život u zajedništvu, kao braća i sestre, dar tvoga stvaranja. Molimo te da možemo zajedno hoditi putem koji vodi u tvoju kuću, u svako doba i u svakom naraštaju.

Svi nazočni čitaju zajedno:

Stvoritelju naš, od Istoka do Zapada daj nam mir. Stvoritelju naš, od Sjevera do Juga daj nam mir. Stvoritelju naš, od visina do dubina daj nam mir. Stvoritelju naš, od rođenja do smrti daj nam mir. Stvoritelju naš, od podjela do pomirenja daj nam mir. Stvoritelju naš, od sumnje do nade daj nam mir. Stvoritelju naš, od otuđenja do jedinstva daj nam mir. Stvoritelju naš, od žrtve tvoga Sina do milosti tvoga Duha daj nam mir, sada i uvijek, u vijeke vjekova. Amen.

RIJEČ BOŽJA

Predvoditelj 1: Sada pustimo da Božja Riječ prekine šutnju i odjekne na sve strane tako da bi svaki čovjek mogao čuti Radosnu vijest i hoditi u Božjemu miru i dobrohotnosti. 

  • Ovako govori Gospodin:
  • "Nebesa su moje prijestolje,
  • a zemlja podnožje nogama!
  • Kakvu kuću da mi sagradite
  • i gdje da bude mjesto
  • mog prebivališta?
  • Tâ sve je moja ruka načinila
  • i sve je moje" - riječ je Gospodnja.
  • "Ali na koga svoj pogled svraćam?
  • Na siromaha i čovjeka duha ponizna
  • koji od moje riječi dršće. (Iz 66, 1-2)

 

EVANĐELJA

Na Evanđelje svi zapjevaju Aleluja ili neki drugi poklik. Dok se pjeva Aleluja, čitači Sjevera, Juga, Istoka i Zapada istupe naprijed da navijeste Riječ na sve četiri strane svijeta.

  • Predvoditelj 2: Mt 12, 15-21
  • Predvoditelj 3: Mk 9, 14-29
  • Predvoditelj 4: Lk 6, 37-42
  • Predvoditelj 5: Iv 7, 37-39

RAZMATRANJE

Izabrati jednu osobu da održi kratko razmatranje

TRAŽENJE OPROŠTENJA

Predvoditelj 6: Braćo i sestre, molimo ne samo za mir u našemu svijetu, već da i mi sami budemo tvorci mira koji je potreban našemu svijetu. Trebamo međutim moliti oproštenje što svaki put nismo vršili volju Božju. Sjetimo se da ponajprije trebamo moliti oproštenje da nama bude oprošteno. Ispovjedimo dobrotu Boga, našega Oca i ispovjedimo svoje grijehe, da uzmognemo zadobiti oproštenje milostivoga Boga. Ispovjedimo da smo šutjeli umjesto da smo slušali Božju riječ i čuli krik Božje djece koja su žrtve nepravde. (Prilagođeno prema obredu Pokorničkoga slavlja

Predvoditelj 7: S pouzdanjem se pomolimo Kristu našem Otkupitelju. On je Pastir dobri koji nas traži kada zalutamo u grijehu i radostan nas k sebi vraća.

Nakon svakog zaziva svi odgovaraju: Gospodine, pomiluj nas!

  1. Po svojoj smrti, s Ocem si nam darovao spasenje. Gospodine, pomiluj nas!
  2. Umro si i uskrsnuo i sjediš zdesna Ocu i nas zagovaraš. Gospodine, pomiluj nas!
  3. Upozorio si nas da griješeći jedni protiv drugih griješimo protiv tebe. Gospodine, pomiluj nas!
  4. Ti koji si bogat postao si siromahom radi našega spasenja; daj da živimo u jednostavnosti da bismo uzmogli postati bogati tobom. Gospodine, pomiluj nas!
  5. Došao si na svijet da spasiš grješnike; sve nas danas spasi i učini nas svjedocima tvoje Radosne vijesti svim ljudima. Gospodine, pomiluj nas!
  6. Predao si samoga sebe za spasenje svih; daj da uzmognemo darivati sebe i tako postati tvojim poslanicima izmirenja, ozdravljenja i služenja. Gospodine, pomiluj nas!
  7. Isuse, ti si put k Ocu; oprosti nam što smo sablaznili najmanje umjesto da smo izgrađivali putove mira. Gospodine, pomiluj nas!
  8. Uništio si smrt i donio svjetlo svakome životu; ispuni naša srca obiljem Duha Svetoga. Gospodine, pomiluj nas!
  9. Umro si da oni koji vjeruju u tebe ne umru nikada nego da imaju život vječni; daj da umremo svojoj ravnodušnosti, sebičnosti, gorčini i krutosti. Gospodine, pomiluj nas!
  10. Imaš vlast otpuštati grijehe na zemlji; daj da osjetimo teret svojih grijeha da bismo shvatili veličinu tvoje ljubavi. Gospodine, pomiluj nas!
  11. Doći ćeš suditi žive i mrtve: pomozi nam da ustrajemo u tvojoj službi do dana tvoga dolaska. Gospodine, pomiluj nas!

Predvoditelj 6: Molimo sada Boga Oca da oprosti naše grijehe i da nas učini sposobnima da oprostimo onima koji su se o nas ogriješili.

Svi:

  • O uzvišeni i slavni Bože,
  • rasvijetli moje srce!
  • Daj mi pravu vjeru, sigurnu nadu,
  • savršenu ljubav, duboku poniznost,
  • osjet i spoznaju,
  • da opslužujem tvoje zapovijedi.
  • Amen. 
  • (Molitva svetoga Franje pred Raspelom u crkvi Svetoga Damjana)

 

OBRED POSLANJA

Tau je odavno poznat znak. Zapaža se po raznim mjestima u području mediteranske kulture. U feničkome i u hebrejskome jeziku tau je zadnje slovo abecede i tako označava ispunjenje. U hebrejskome tau je t ili slovo u obliku križa. A budući da je tau prvo slovo Tore, zakona koji daje spasenje, postao je kraticom, razumljivom na prvi pogled, da označi zakon i spasenje. Za grčki alfabet tau je devetnaesto slovo, križolikog oblika, a smatralo ga se znakom života i uskrsnuća; često ga se pridruživalo osmome slovu theta koje označava smrt, da bi se naznačilo ciklus ljudskoga života. Prorok Ezekiel je imao viđenje da su znak saveza, vjere i spasenja oni koji su bili označeni znakom tau (Ez 9, 4).

U Crkvi prvih stoljeća, tau se koristio kao znak vršenja i ispunjenja volje Božje na zemlji po poslanju Isusa, Sina Božjega. Kao znak, tau je povezan s egipatskim pustinjakom iz III. stoljeća, sv. Antunom, kojega se smatra ocem monaštva.

Sv. Antun je često prikazivan s tau na leđima ili s tau nacrtanom na njegovu plaštu.

Ali sveti je Franjo Asiški poznat kao svetac koji je proširio tau po cijelome svijetu. Pripovijeda se da je Franjo bio u Rimu, vjerojatno prilikom Četvrtog lateranskoga sabora i da je čuo papu Inocenta III. kako govori o Ezekielu i o značenju znaka tau. Franjo je usvojio taj znak u kojemu se odmah prepoznao. Obraćenje, spasenje, vjernost Riječi i volji Božjoj, upravo je to Franji bilo najviše na srcu. Tau je tako postao znakom Kristova križa i poprimio značenje oproštenja i mira. Kaže se da je Franjo sebi načinio odjeću u obliku znaka tau, da zagrli križ u njegovom dubokome značenju života, oproštenja i spasenja. Oblačeći svakoga dana redovničku odjeću u obliku tau, fratri tako imaju biti živi tau, razapeti, koji hodi da podsjeti svijet na Božju ljubav i milosrđe.

Propovijedanjem Riječi Franjo je proširio tau u kršćanskome svijetu kao znak svakodnevnoga obnavljanja krsnoga poziva “da se odjenemo u Krista” i da vjerujemo Radosnoj vijesti. Možda je upravo po putujućem propovijedanju Riječi Božje tau postao polazištem, znakom koji imamo slijediti!

Danas, kada smo se sabrali da molimo za mir, tau nas potiče da u jedinstvu živimo obraćenje, ispunjenje Božje volje, u Duhu Božjemu, Duhu mira i opraštanja. Danas smo mi dužni i odgovorni da svijetu budemo polazišnom točkom i da pozovemo sve ljude na vjernost Savezu ljubavi s Bogom.

POSLANJE U DUHU ZNAKA TAU

Predvoditelj 4: Blago mirotvorcima: oni će se sinovima Božjim zvati! (Mt 5, 9). Oni su istinski mirotvorci koji, poradi ljubavi Gospodina našega Isusa Krista, u svemu što trpe u ovome vijeku sačuvaju mir u duši i u tijelu. (XV. opomena sv. Franje).

Predvoditelj 3: Trudite se sačuvati jedinstvo Duha svezom mira! Jedno tijelo i jedan Duh - kao što ste i pozvani na jednu nadu svog poziva! Jedan Gospodin! Jedna vjera! Jedan krst! Jedan Bog i Otac sviju, nad svima i po svima i u svima! (Ef 4, 3-6)

Predvoditelj 2: Bijahu postojani u nauku apostolskom, u zajedništvu, lomljenju kruha i molitvama. (Dj 2, 42 – Tema Molitvene osmine za jedinstvo kršćana 2011.)

Predvoditelj 1: I reče im: "Pođite po svem svijetu, propovijedajte evanđelje svemu stvorenju. (Mk 16, 15) 

Sedmorica predvoditelja podjeljuju tau svima nazočnima dok svi zajedno pjevaju završnu pjesmu za poslanje.

Završna pjesma

                                        * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

.

5. KATOLIČKO EUHARISTIJSKO SLAVLJE DUHA ASIZA

Uvod

Gdjegod se kao katolici, u potpunom zajedništvu s Rimskim biskupom, okupimo na molitvu, naravno je da slavimo liturgiju Riječi i Euharistiju, misnu žrtvu, kako bismo izrazili svoje žarke želje i ustrajne molitve. Predlažemo da oni koji bi željeli s misom proslaviti 25. obljetnicu Dana molitve za mir, na koju je pozvao Ivan Pavao II. u listopadu 1986., uzmu zavjetnu misu za mir. Misal nam nudi različite molitve, a lekcionar različita čitanja za takvu misu. Niže navodimo neke prijedloge koji se mogu koristiti za misu:

Mogu se izabrati prikladne pjesme iz liturgijskog konteksta svakog mjesta.

Uvodna molitva

O Bože, koji svoju djecu nazivaš mirotvorcima, pomozi nam da neumorno radimo za onu pravdu bez koje nema jamstva pravoga i trajnoga mira. Dok slavimo 25. obljetnicu Dana molitve za mir, na koju je pozvao papa Ivan Pavao II., pošalji nam svoga Duha kako bismo mogli vjerodostojnije promicati vrijednosti tvoga Kraljevstva: mir, pravdu, milosrđe, praštanje, istinu i ljubav. Zagrli sve muškarce i žene, sva stvorenja, svojom brižnom ljubavlju. Pomozi nam da budemo prava obitelj, ujedinjena u skladu i miru. To te molimo po Kristu…

Prijedlozi za molitvu vjernika

Molitva l.

Svećenik: Braćo i sestre, pomolimo se Bogu, koji nam je po Evanđelju svoga Sina Isusa, darovao spasenje i mir.

Odgovor: Gospodine, usliši nas!

·          Za svetu Crkvu Božju, za papu našega Benedikta, za naše generalne ministre, za generalne poglavare i poglavarice franjevačke obitelji, da bi utemeljeni na Evanđelju mogli naviještati mir i dobro svima. Molimo te!

·          Za one koje upravljaju narodima i za vođe svjetskih religija, da im Duh Asiza bude trajni poziv u pronalaženju putova koji će ujediniti narode na zemlji, i da teže dijalogu i rade na zaustavljanju svakog nasilja. Molimo te!

·          Za one koji su u Isusovu Evanđelju pronašli put velikodušnog sebedarja za druge, da svi njihovi napori dotaknu druge u dubini bića, i da mogu živjeti u slobodi kćeri i sinova Božjih. Molimo te!

·          Za sve kršćanske zajednice koje trpe progone zbog ideologije, netolerancije ili fanatizma, da nađu potpuni mir i vjersku slobodu. Molimo te!

·          Za sve članove franjevačke obitelji da bi poput sv. Franje učinili Evanđelje spasenjskim događajem i znali kako podijeliti s drugima Radosnu vijest o Bogu Ocu i Isusu. Molimo te!

Svećenik: O Bože, poslušaj molitve koje ti s pouzdanjem upućujemo. Daj svim kršćanima i svim muškarcima i ženama dar zajedništva i mira. Po Kristu Gospodinu našemu.

Molitva II.

Odgovaramo: Gospodine, učini nas oruđem mira.

·       Stvorio si nebo i zemlju i sve što je u njima. Stvorio si muškarca i ženu od ove dragocjene zemlje, udahnuo si im svoga Duha. Stvorio si sve s ljubavlju i dobrotom. Ali ljudi se često udaljavaju od tebe, radije biraju rat nego mir, osvetu umjesto oprosta, mržnju umjesto ljubavi. Pomozi nam da poštujemo tvoj naum stvaranja. Molimo te.

·       Tvoji proroci najavljuju da dolaze dani kada će vuk živjeti s janjetom i kad se više  nitko ne će ponašati pokvareno. Na mnogim mjestima u svijetu čujemo zvuk oružja. Zaboravljeni sukobi, unatoč proročkoj najavi donose smrt i pogađaju bespomoćne narode, posred ravnodušnosti javnoga mijenja i nehaja moćnika. Pomozi nam da čujemo bolni jauk što dolazi od brojnih ljudi na zemlji. Molimo te.

·       Tvoj Sin nas je poučio ljubavi, praštanju i poštovanju prema životu svakoga čovjeka. S bolju razmišljamo o životima koji su razoreni u terorističkim napadima i u ratnim područjima. Povjeravamo ti njihove duše i njihove obitelji. Molimo te.

·      Uskrsli Krist dao nam je dar svoga mira. Da se poštuje dostojanstvo svih ljudi izmučenih ratom, kako bi opet mogli podizati i grliti svoju djecu, radosni zbog spoznaje da se bar malo približio dan oslobođenja. Povjeravamo ti njihova nadanja i iščekivanja. Molimo te.

·       Tvoja želja je da zamijenimo oružja rata s instrumentima rasta i razvitka. Budi bliz onima koji su odgovorni za narode svijeta, kako bi se dirnuti bolju čovječanstva skrbili za poimanje, napore i izvore promicanja života i napretka. Blagoslovi i podrži one koji u svom srcu nose zauzetost za dobro. Molimo te.

·       O Bože, poslušan tvojoj volji, Isus je umro opraštajući onima koji su ga ubili. Samo Ti, o Bože, možeš otvoriti srca za sposobnost neizmjernog davanja, za nemoguće praštanje, za neugodnu solidarnost, za mir zagrljen s pravdom, za dijalog i poštivanje među religijama. Pomozi svakome od nas da budemo otvoreni tvojoj milosti. Molimo te.

Prinos darova

Zajedno s kruhom i vinom, razmotri mogućnost prinošenja predmeta koji su znak naših napora u promicanju dijaloga i mira u svijetu.

Darovna molitva

O Bože, sjeti se Isusa koji je sami mir i koji je oprao našu mržnju svojom krvlju. Jer ljubiš sve ljude, pogledaj milostivo na nas. Dok slavimo uspomenu na Duh Asiza, odagnaj od nas nasilje i zlo i ovom žrtvom obnovi spokoj i mir. To te molimo po Kristu Gospodinu našemu.

Molitva nakon pričesti

O Bože, utažio si našu glad s jednim kruhom koji daje snagu ljudskom rodu. Pomozi nam da nadiđemo sve što nas dijeli i u Duhu Asiza pomozi nam da promičemo mir koji je oproštajni Isusov dar svima nama. To te molimo po Kristu Gospodinu našemu.

Franjin blagoslov kao završni blagoslov.

                                        * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

.

6. FRANJEVAČKA MOLITVA

Braća i sestre Franje Asiškoga stoljećima se okreću njegovom životu da bi naučili kako postupati u različitim okolnostima. Znamo da Franjo nije prihvaćao rat, ali je pošavši prema Svetoj zemlji u vrijeme križarskoga rata, bio toliko užasnut postupcima kako kršćanske vojske tako i njihovih protivnika, da je odlučio pokušati zaliječiti ove razdore. Pretpostavku da je Franjo mislio kako će obratiti sultana ili zadobiti mučeništvo, povijest opovrgava kao nešto što se nije dogodilo. Ono, međutim, što se dogodilo, bio je susret dva velika uma i dva široka srca, koji su jedan u drugom prepoznali čovjeka s uvjerenjem, no iznad svega čestitu osobu, onoga čije je djelovanje određivao njihov životni „credo“. Predlažemo ovu molitvu (koju je pripremio Bernd Beermann OFM Cap) i razgovor između sv. Franje i sultana (koju su pripremili Kathy Warren, OSF i John Petrekovic, OFM Cap) prigodom okupljanja franjevačke obitelji ili mnogih drugih koji se dive Franji Asiškom i vide u njemu model djelovanja u vremenima razdora i podjela. 

Znak: Svijeća mira

Dok izgovaramo ovu uvodnu molitvu za mir u svijetu, zapalimo svijeću. Neka svatko zapali svoju svijeću na Svijeći mira i smjesti je u istu posudu tako da zajedničko svjetlo bude znakom svjetla u našim srcima i u mračnom svijetu znakom dara mira.

Molitva prilikom paljenja svijeća

Svemogući Bože, od kojega potječu sve misli o istini i miru, zapali u našim srcima pravu ljubav za mir i svojom čistom i miroljubivom mudrošću vodi one koji donose odluke za narode na zemlji; neka se u miru širi Tvoje Kraljevstvo, sve dok se zemlja ne ispuni spoznajom Tvoje ljubavi po Isusu Kristu Gospodinu našemu. Amen.

Hvalospjev

(Ovdje se može koristiti prikladna pjesma. Ukoliko nema prikladne pjesme ili ako skup ne može izvesti pjesmu, može se koristiti molitva za mir, koja je u skladu s duhom svetoga Franje):

  • Gospodine, učini me oruđem svoga mira:
  • Gdje je mržnja, da donosim ljubav!
  • Gdje je uvreda, da donosim praštanje!
  • Gdje je nesloga, da donosim jedinstvo!
  • Gdje je zabluda, da donosim istinu!
  • Gdje je sumnja, da donosim vjeru!
  • Gdje je očaj, da donosim nadu!
  • Gdje je tama, da donosim svjetlo!
  • Gdje je žalost, da donosim radost!
  • Gospodine, učini da ne tražim:
  • da me tješe, nego da ja tješim druge;
  • da ne zahtijevam da me razumiju,
  • nego da ja razumijem druge;
  • da ne tražim samo da me ljube,
  • nego da i ja ljubim druge!
  • Jer tko se daruje prima;
  • tko prašta, bit će mu oprošteno;
  • i tko umire sebi,
  • rađa se za vječni život.

1. psalam

Psalam 122. Hodočasnička pjesma. Davidova.

  • Obradovah se kad mi rekoše:
  •             »Hajdemo u dom Gospodnji!«
  • Eto, noge nam već stoje
  •             na vratima tvojim, Jeruzaleme.
  • Jeruzaleme, grade čvrsto sazdani
  •             i kao u jedno saliveni!
  • Onamo uzlaze plemena, plemena Jahvina,
  •             po Zakonu Izraelovu,
  •             da slave ime Jahvino.
  • Ondje stoje sudačke stolice,
  •             stolice doma Davidova.
  • Molite za mir Jeruzalemov!
  •             Blago onima koji tebe ljube!
  • Neka bude mir u zidinama tvojim
  •             i pokoj u tvojim palačama!
  • Radi braće i prijatelja svojih
  •             klicat ću: »Mir tebi!«
  • Radi doma Jahve, Boga našega,
  •             za sreću tvoju ja ću moliti.

 

Hvalospjev

Pohvale za sve časove

  • Svet! Svet! Svet! Gospodin Bog, Svevladar!
  • Onaj koji bijaše, koji jest i koji dolazi (Otk 4, 8):
  • I hvaljen i uzvisivan dovijeka.
  • Dostojan si, Gospodine, Bože naš, primiti hvalu,
  • slavu i čast i blagoslov (usp. Otk 4, 11):
  • I hvaljen i uzvisivan dovijeka.
  • Dostojan je zaklani Jaganjac primiti moć i božanstvo i mudrost i snagu
  • i čast i slavu i blagoslov (usp. Otk 5, 12):
  • I hvaljen i uzvisivan dovijeka.
  • Blagoslivljajmo Oca i Sina sa Svetim Duhom:
  • I hvalimo i uzvisujmo ga dovijeka.
  • Sva djela Gospodnja blagoslivljajte Gospoda (Dan 3, 57):
  • I hvalimo i uzvisujmo ga dovijeka.
  • Hvalite Boga našega sve sluge njegove,
  • svi koji se njega bojite, i mali i veliki (Otk 19, 5):
  • I hvalimo i uzvisujmo ga dovijeka.
  • Neka ga slavnoga hvale nebesa i zemlja (Ps 68, 35):
  • I hvalimo i uzvisujmo ga dovijeka.
  • Sve stvorenje, i na nebu i na zemlji,
  • i pod zemljom i more i sve što je u njemu (usp. Otk 5, 13):
  • I hvalimo i uzvisujmo ga dovijeka.
  • Slava Ocu i Sinu i Duhu Svetomu:
  • I hvalimo i uzvisujmo ga dovijeka.
  • Kako bijaše na početku tako i sada i vazda i u vijeke vjekova. Amen.
  • I hvalimo i uzvisujmo ga dovijeka. 

Molitva

Svemogući, presveti, svevišnji i najviši Bože, svako dobro, vrhovno dobro, sve dobro koji si jedini dobar (usp. Lk 18, 19), tebi iskazujemo svaku hvalu, svaku slavu, svaku zahvalnost, svaku čast, svaki blagoslov i svako dobro. Tako neka bude, tako neka bude! Amen. 

 

2 Psalam 147

Hvalospjev Svemogućemu

  • Aleluja! Hvalite Jahvu jer je dobar,
  •             pjevajte Bogu našem jer je sladak;
  •             svake hvale on je dostojan!
  • Jahve gradi Jeruzalem,
  •             sabire raspršene Izraelce.
  • On liječi one koji su srca skršena
  •             i povija rane njihove.
  • On određuje broj zvijezdâ,
  •             svaku njezinim imenom naziva.
  • Velik je naš Gospodin i svesilan,
  •             nema mjere mudrosti njegovoj.
  • Jahve pridiže ponizne,
  •             zlotvore do zemlje snizuje.
  • Pjevajte Jahvi pjesmu zahvalnu,
  •             svirajte na citari Bogu našem!
  • Oblacima on prekriva nebesa
  •             i zemlji kišu sprema;
  • daje da po bregovima raste trava
  •             i bilje na službu čovjeku.
  • On stoci hranu daje
  •             i mladim gavranima kada grakću.
  • Za konjsku snagu on ne mari
  •             nit’ mu se mile bedra čovječja.
  • Mili su Jahvi oni koji se njega boje,
  •             koji se uzdaju u dobrotu njegovu.
  • Slavi Jahvu, Jeruzaleme,
  •             hvali Boga svoga, Sione!
  • On učvrsti zasune vrata tvojih,
  •             blagoslovi u tebi tvoje sinove.
  • On dade mir granicama tvojim,
  •             pšenicom te hrani najboljom.
  • Besjedu svoju šalje na zemlju,
  •             brzo trči riječ njegova.
  • Kao vunu snijeg razbacuje,
  •             prosipa mraz poput pepela.
  • On sipa grad kao zalogaje,
  •             voda mrzne od njegove studeni.
  • Riječ svoju pošalje i vode se tope;
  •             dunu vjetrom i vode otječu.
  • Riječ svoju on objavi Jakovu,
  •             odluke svoje i zakone Izraelu.
  • Ne učini tako nijednom narodu:
  •             nijednom naredbe svoje ne objavi! Aleluja!

Čitanje

Rim 12,14-21

Blagoslivljajte svoje progonitelje, blagoslivljajte, a ne proklinjite! Radujte se s radosnima, plačite sa zaplakanima! Budite istomišljenici među sobom! Neka vas ne zanosi što je visoko, nego privlači što je ponizno. Ne umišljajte si da ste mudri! Nikome zlo za zlo ne vraćajte; zauzimajte se za dobro pred svim ljudima! Ako je moguće, koliko je do vas, u miru budite sa svim ljudima! Ne osvećujte se, ljubljeni, nego dajte mjesta Božjem gnjevu. Ta pisano je: Moja je odmazda, ja ću je vratiti, veli Gospodin. Naprotiv: Ako je gladan neprijatelj tvoj, nahrani ga, i ako je žedan, napoj ga! Činiš li tako, ugljevlje mu ražareno zgrćeš na glavu. Ne daj se pobijediti zlom, nego dobrim svladavaj zlo.

Molitva u tišini

Evanđeoski hvalospjev

Antifona: Silne zbaci s prijestolja, a uzvisi neznatne.

Veliča duša moja Gospodina,

            klikće duh moj u Bogu,

            mome Spasitelju,

što pogleda na neznatnost službenice svoje:

            odsad će me, evo, svi naraštaji

            zvati blaženom.

Jer velika mi djela učini Svesilni,

            sveto je ime njegovo!

Od koljena do koljena dobrota je njegova

            nad onima što se njega boje.

Iskaza snagu mišice svoje,

            rasprši oholice umišljene.

Silne zbaci s prijestolja,

            a uzvisi neznatne.

Gladne napuni dobrima,

            a bogate otpusti prazne.

Prihvati Izraela, slugu svoga,

            kako obeća ocima našim:

spomenuti se dobrote svoje

            prema Abrahamu i potomstvu njegovu dovijeka.

Poziv na osobne zazive

Oče naš

Završna molitva

Gospodine, Bože mira, koji si stvorio ljude kao plod svoje ljubavi, da ti budu blizu u slavi, blagoslivljamo Te i zahvaljujemo Ti, jer si nam poslao svoga ljubljenoga Sina, Isusa, učinivši ga Pashalnim otajstvom, tvorcem spasenja, izvorom mira, jamstvom istinskoga zajedništva.

Zahvaljujemo ti za čežnju, napore, ostvarenja koje je tvoj Duh pokrenuo u našem vremenu: da zamijenimo mržnju s ljubavlju, sumnju s razumijevanjem, nebrigu s brižnošću.

Otvori još više naša srca prema potrebama sve naše braće i sestara, kako bismo bili još više kadri graditi istinski mir.

Sjeti se, Oče milosrđa, svih pogođenih bolju, koji trpe i umiru za bratskiji svijet. Molimo te da među ljude svih rasa, svih jezika dođe tvoje kraljevstvo: kraljevstvo pravde, mira, ljubavi; i neka zemlja bude ispunjena tvojom slavom. Amen. (Papa Pavao VI).

Prijedlog

Dijelovi ove molitve mogu se koristiti kao uvodna i završna molitva, a i kao molitva uz dijalog sv. Franje i sultana.

.

ZNAMENITI SUSRET: FRANJIN RAZGOVOR SA SULTANOM

Sljedeći prilog može biti dio razmišljanja na temelju pripovijesti o Franjinom susretu sa sultanom Malek el-Kamilom u Damjeti, 1219. godine (Usp. 1Čel 20,57, 2Čel 30, LM 9,5-9, LM 11,3). Drugi izvori u svezi s time navode poglavlje 16 te poglavlje 22,1-4 Nepotvrđenoga Pravila (NPr). Ovo potonje se ponekad označava kao Franjina oporuka iz 1219. pisana prije njegova odlaska na Istok. Ona sadrži Franjino viđenje o bezuvjetnoj ljubavi prema svim ljudima, čak i prema onima koje se smatra „neprijateljima“.

(Dok razgovaraju, Franjo i Sultan stoje svaki na svome podiju, čitajući svoja razmišljanja. Govor treba biti prirodan i ne ukočen ili formalan.“)

Sultan: Pomalo sam iznenađen da si uspio doći do mene kroz prve crte bojišnice, sveti čovječe.

Franjo: I ja sam iznenađen što te vidim Sultane; mislio sam da ću sigurno doživjeti sudbinu mučenika.

Sultan: Doista, to nipošto nije bilo isključeno.

Franjo: Mučeništvo ima visoku cijenu!

Sultan: Nažalost, obojica imamo duge tradicije mučeništva. Naučio sam, ipak, da mučeništvo po sebi nikada nije vrlina.

Franjo: Dakako. Moja braća pokušavaju već više od pet godina uvjeriti tebe i tvoj narod da se prestanete odupirati i da prihvatite vjeru u Isusa Krista. U Maroku su neki prije tri godine to skupo platili.

Sultan: Kako sam čuo, bili su silno uporni da obrate Marokance. Izazvali su ljude koji su im spremno omogućili žuđeno mučeništvo.

Franjo: Točno: bit je u ovome. Mučenici rijetko imaju priliku voditi dug, iskren razgovor sa svojim protivnicima. Da su međusobno razgovarali i učili poštivati jedni druge, možda bi se i mučeništvo pokazalo zastarjelim poput gradnje piramida.

Sultan: Znači, ti si došao razgovarati?

Franjo: Ne vidim nijedan drugi način kako bismo se razumjeli. A ti?

Sultan: Ali, osim pokušaja da jedan drugoga obratimo na pravu vjeru, o čemu drugo imamo razgovarati? 

Franjo: Glas o tvojoj mudrosti daje ti prednost. Učio si među nama, prijatelj si našem caru, žeđaš za znanjem i istinom. Znam da imaš toliko toga što mogu naučiti.

Sultan: Znači: došao si učiti, a ne poučavati?

Franjo: Postoji li bolji učitelj od onoga koji zna kako učiti?

Sultan: Za tako malog čovjeka kao što si ti, već sâm imaš neko iskustvo mudrosti.

Franjo: Nisam u to siguran. Upravo ulazeći ovamo, imao sam tisuću pitanja: zašto su tvoji vojnici bili tako ljubazni prema meni, zašto si dopustio da prođem svaku nadzornu točku, zašto su se svi zaustavili na molitvu i dok smo mi išli prema tvom taboru, zašto su svi držali te tespihe u svojim rukama, zašto su mi se poklonili s poštovanjem, zašto je njihova vjera izgledala tako vjerodostojna…

Sultan: Da, da, razumijem: imaš puno pitanja.

Franjo: Nosim u sebi puno pitanja. Čovjek bez pitanja čovjek je zatvorenih očiju, čini mi se.

Sultan: Naprotiv, ja sam uvijek mislio da vi kršćani za sve imate odgovore, premda naravno znam da jedva obuzdavate umišljeno-pravedne fanatike!

Franjo: Usuđujem se reći da tvoj odgovor pokazuje znakove poniznosti, a to je vrlina koju jako volim. Kako to da mi pronalazimo tako jednostavne odgovore na tako zamršena pitanja?

Sultan: Obojica se borimo da očuvamo svoje svete zemlje od oskvrnuća. Teškoća je u tome što ti vjeruješ da je sada mi oskvrnjujemo, a nama je odbojna pomisao da biste je vi mogli osvojiti i još više oskvrnuti! Bitka se nastavlja! Teoretski, uz dovoljne izvore novca i mržnje, mogli bismo nastaviti ovu bitku, ubijajući jednog po jednog bezbožnog poganina (ovisi, naravno, tko su pogani), sve dok ne preostane nitko osim tebe i mene koji ovdje stojimo. S toga gledišta, tko bi pobijedio?

Franjo: Koja je tu korist od pobjede?

Sultan: Ako ja pobijedim, bit ću siguran da je Alah slavljen i da će se svi narodi samo njemu klanjati.

Franjo: Očito je onda da ti ne želiš mir, nego samo pobjedu.

Sultan: A koja je razlika? Ako možemo označiti kraj ovom groznom bratoubojstvu - a ovaj sukob to jest, i ti to znaš - ako možemo zaustaviti ovo besmisleno krvoproliće, konačno ćemo imati mir.

Franjo: Ali, Sultane, gospodine, ne možete pri zdravoj pameti vjerovati da je mir jednostavno isto što i pobjeda – kao da će doći vrijeme kada više ne bi bilo sukoba? Tvoja će „pobjeda“ donijeti samo mržnju i neprekidna nastojanja oko odmazde - ne mir. Poznato ti je već da se nijedna pobjeda niti mir ne ostvaruje kada jedna strana tobože „pobijedi“.

Sultan: Ustao sam protiv većega neprijatelja nego što sam zamišljao!

Franjo: Ti si ustao samo protiv brata.

Sultan: Bar da jesam! Kad bismo barem mogli djelovati iz spoznaje da potječemo od istoga Stvoritelja! Kad bismo samo mogli promatrati jedni druge očima Velikoga i Jedino Svetoga.

Franjo: Sada počinješ razumno govoriti. Napokon si prestao govoriti o pobjedničkim igrama i odlučio govoriti o stvarnosti.

Sultan: Stvarnost? Stvarna je krv koju svaki dan vidim. Krv curi iz sinova, muževa, stričeva i ujaka stvarnoga čovjeka. Iako su njihove misli prije smrti bile misli srdžbe ili mržnje ili pravde prema silama mržnje, uvjeravam te da nijedna njihova zadnja misao to bila nije. Kako je život istjecao, zacijelo su se morali pitati: „Koja je cijena?“ Stvarnost je riječ zabranjena na bojnom polju. Ako bismo razmišljali o stvarnosti, ne bismo jedni druge pozdravljali iz ovih paklenskih rovova. Svi bismo pošli kući onima koje volimo i u sigurnosti njegujemo.

Franjo: Sigurnost, koja je ipak nesigurna i varljiva, ako mi ne zamjeriš što govorim, Sultane. Sigurnost čega? Iz čega? Koliko dugo? Ako nismo u miru sa svojim Bogom i ne poznajemo mudrost ljubavi za svoje bližnje - sve bližnje - nikada ne ćemo imati sigurnosti koja dolazi samo od ljubavi prema oboma, prema Bogu i bližnjemu. Neobično, ali otkrio sam sigurnost što se javlja samo kada nisam siguran, kada živim i služim drugima onako kako drugi traži i želi od mene.

Sultan: Ima nešto duboko u toj nesebičnosti! Kada će naše svijesti postati tako sućutne da djelujemo na sprječavanju ljudske bijede umjesto da je osvećujemo?

Franjo: Napokon vidim da ti i ja imamo zajednički cilj: držati Boga izvan ovoga groznog rata, vođenoga u ime Svemogućega!

Sultan: Zašto veličamo igre koje igramo tražeći neko božansko jamstvo?

Franjo: Barem sada razgovaramo o pravom miru...

Sultan: ...i pravoj pobjedi.

Franjo: Može li itko pobijediti, ako naš Bog gubi?

Sultan: I može li Alah uopće proglasiti pobjedu, dok se njegove kćeri i sinove ubija u mukama?

Franjo: Vidiš! I ti postavljaš pitanja? Kad bi barem naš svijet imao hrabrosti živjeti svoja pitanja. Znam da ti priznaješ moga Gospodina i Učitelja kao velikoga Proroka, i znam da možeš cijeniti njegovu svetu Riječ nama upućenu: Ako ne umremo sebi da bismo živjeli za Boga i bližnjega, ako sjeme ne padne na zemlju i ne umre, ostaje samo zrno pšenice – osuđeno da se zaglibi u zemlji.

Sultan: A ako umre, zapravo se rađa za život iznad zemlje.

Franjo: Da. Ljubav nije umrla na križu: jednostavno je izabrala da se ne bori i rodila je ljubav koja nikada ne će umrijeti.

Sultan: Prava i vječna ljubav, Stvoriteljeva ljubav, za koju je dragocjena svaka čestica onoga što je Stvoritelj naumio.

Franjo: Govoreći o Stvoriteljevim naumima, nije li sve sadržano u jednoj riječi, jednoj stvarnosti: MIR! MIR - jedno od Božjih imena?

Sultan: Uistinu! Uistinu je tako i naš mi razgovor pomaže povjerovati da je mir moguć. Zato slavim Alaha! 

Franjo: Da! Naš razgovor potaknuo je u meni puno više veličanstvenih pitanja o Božjoj dobroti - iznad onoga što nikad nisam držao mogućim! Ja tako želim tragati za odgovorima. Pitanja me uvijek vode na mjesta na kojima nikad nisam bio i ljudima dragocjenim poput tebe.

Sultan: Malo je ljudi od kojih mogu čuti takve riječi i vjerovati u njihovu iskrenost.

Franjo: Sultane, ja sam siromašan čovjek. Nemam ti što ponuditi osim svoje iskrenosti.

Sultan: Zahvaljujem ti, stoga, u svoj poniznosti. Da te nisam večeras pustio u tabor, nikada ne bih doznao kako kršćanin može biti dragocjen.

Franjo: Tko zna što možemo otkriti kada dopustimo da se međusobno upoznamo.

Sultan: A što je istraživanje negoli putovanje na koje svi možemo poći kad uđemo u otajstvo Alaha, uvijek više nego što mislimo da je moguće i uvijek manje od onoga što naslućujemo.

Franjo: Da! Toliko je tajnovitosti i veličanstva u našem Dobrome Bogu! Zahvala dolazi tako lako s usta onih koji prepoznaju oboje: Božju dubinu i jednostavnost.

Sultan: Zaista! Veličajmo zajedno i upoznajimo našega Dobroga i Milosrdnoga Boga! Hoćemo li?

Franjo i Sultan zajedno mole:

Ti si Jedini Bog koji čini čudesna djela.

Ti si ljubav, milosrđe: Ti si mudrost, poniznost. Ti si strpljenje, Ti si ljepota, Ti si krotkost, Ti si sigurnost, Ti si odmor.

Ti koji si Milosrdan, Pravedan, Blag, Ti koji si neizmjerno Dobro, Milosrđe, Svepraštajući, Ti koji si brižan, Plemenit, Onaj Koji ljubi.

Sva hvala je Tvoja, Najveće Milosrđe, Najveći Tješitelju.

Ti si naša radost, sreća i naša nada. Ti si pravda, umjerenost, sve naše dostatno bogatstvo. Ti si naš zaštitnik, čuvar i branitelj.

Ti koji si Istina, Snaga, Hvaljen, Ti koji daješ Život, Obnovitelj, Život, Ti koji si Uzvišen, Vječan, Svemoguć i Svet.

Sva hvala je Tvoja, Najveće Milosrđe, Najveći Tješitelju.

Ti si snaga, odmor, Ti si naša nada, Ti si naša vjera, naše milosrđe, Ti si sva naša dragost, Ti si naša vječnost.

Ti koji si Čuvar, Odan, Zaštitnik, Ti koji si Svjetlo, Vodič, Sveprisutan. Ti si Dobro, Sve Dobro, Najveće Dobro: Veliki i čudesni Bože, svemogući Bože.

Sva hvala je Tvoja, Najveće Milosrđe, najveći Tješitelju, Jedini.

                                        * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

.

 Molbenice za Jutarnju i Večernju

(na osnovi Asiškog Dekaloga, 24. 01. 2002.)

Nedjelja

  • Jutarnja
  • Jer su nasilje i terorizam nespojivi s očitovanjem istinskoga vjerskoga duha:
  • -          daj da budemo zauzeti u odgoju za pravdu i mir.
  • Večernja
  • Da se uspostavi miran suživot među ljudima različitih etničkih skupina, kultura i religija:
  • -          daj da budemo ustrajni u dijalogu u uzajamnom poštivanju i uvažavanju.

Ponedjeljak

  • Jutarnja
  • Budući da je kultura dijaloga bitna za istinski mir:
  • -          daj da bismo radili na razumijevanju i uzajamnom povjerenju među ljudima.
  • Večernja
  • Odbacujući shvaćanje naših razlika kao nesavladivih prepreka:
  • -          daj da nastojimo susretati različitost kao priliku za uzajamno razumijevanje.

Utorak

  • Jutarnja
  • Kao ljudi koji vjeruju da su sva ljudska bića stvorena na sliku i priliku Božju:
  • -          daj da poštujemo pravo svakoga čovjeka da živi dostojan život u skladu sa svojim kulturnim identitetom.
  • Večernja
  • Trudeći se da zajedno nadvladamo sebičnosti i bahatosti, mržnje i nasilja:
  • -          daj da radimo zajedno za pravdu, kako bismo postigli istinski i trajni mir.

Srijeda

  • Jutarnja
  • Jer su siromašni i ranjivi onaj dio čovječanstva kojemu Evanđelje daje prednost:
  • -          daj da gorljivo zagovaramo one, koji su bez glasa i da mijenjamo njihovo stanje. 
  • Večernja
  • U želji da muškarcima i ženama našega vremena ponudimo istinsku nadu u pravdu i mir:
  • -          daj da odbacimo opravdavanje nasilja i zla. 

Četvrtak

  • Jutarnja
  • Tehnološki napredak kao isključivi temelj pouzdanja, može gurnuti svijet u rastući rizik od razaranja i smrti:
  • -          daj da se zalažemo za uzajamno pomaganje i razumijevanje među ljudima. 
  • Večernja
  • Da bismo ostvarili svijet jedinstva i mira izgrađen na pravdi;
  • -          daj da u svakoj prilici potičemo čelnike vlada, religija i gospodarstava na uspostavu pravedne politike.

Petak

  • Jutarnja
  • Duh Asiza poziva svakog čovjeka da teži istini, pravdi, slobodi i ljubavi:
  • -     daj da svako ljudsko biće uživa svoja neotuđiva prava, a svaki narod mir.
  • Večernja
  • Sa željom da zajednički težimo za pravim mirom u srcima cijele ljudske obitelji:
  • -          daj da nastavimo dijalog s ljudima različitih vjeroispovijesti.

Subota

  • Jutarnja
  • Uvjereni da mržnja razara, a ljubav gradi:
  • -     daj da izaberemo ljubav umjesto mržnje.
  • Večernja
  • Opredijeljeni za vjerodostojan dijalog, praštanje i uzajamni sklad:
  • -     daj da u našem današnjem svijetu utjelovimo Boga ljubavi i mira.

 

 

 

 

Pretraži sadržaj

Aktualno

FRANJEVAČKI BOGOSLOVI

INTERNET STRANICA


FACEBOOK STRANICA

**********************

Fra Stipica Grgat:

Otpjevni psalmi

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Promo film o Provinciji

Posjetitelji

DanasDanas1169
Ovaj mjesecOvaj mjesec38250
UkupnoUkupno6383354

Online

Trenutno aktivnih Gostiju: 120 

Administrator

franodoljanin@gmail.com