Sv. Klara Asiška – žena susreta (5)

Fra Nikola Vukoja

.

5. Klara je osoba susreta jer je slobodna u sebi i prema svima i svemu

To da je Klara postigla da bude svijetla i svjetlo, da bude Klara ne samo imenom nego i kreposnim živo­tom, ima zahvaliti tome što je umjela nadvladati tmine, ispraznosti, prijetvornosti, zavaravanja i samozavaravanja koji su je okruživali. I ako je postigla stvarnu unutarnju i izvanjsku slobodu, to je samo zato što je pobijedila veli­ke otpore i bezbrojne manje ili veće ovisnosti svakidaš­njeg života. Naime, ljudska je sloboda uvijek ugrožena i u opasnosti kad čovjek na svom životnom putu ne zna, ne umije i ne usuđuje se rješavati i oslobađati svojih dvosmislenosti i neodređenosti, kao i mnogih uvjetovanosti i vlastitih nedosljednosti.

Sloboda je, nadalje, velika povlastica ljudske osobe, koja ju može imati samo kao puku mogućnost da posta­ne slobodnom ili da stvarno postigne tu slobodu i bude istinski slobodna osoba. To se može postati samo kroz dugi proces oslobađanja nevidljivih i vidljivih, manjih i većih zarobljenosti koje stalno ispunjaju čovjekovo srce u različitim svakodnevnim konkretnim situacijama živo­ta. Ljudsko biće je složeno tkanje bitka i nebitka, ima­nja i dijeljenja, prisvajanja i razvlašćivanja. Cijeli osobni život se razvija između ova dva pola: posjedovanja i raz­vlašćivanja. I ako je odreknuće samoga sebe nužan korak za vlastito potvrđivanje, jednako se istinska sloboda ne postiže bez ustrajnog procesa oslobađanja.

Dijalektika između imati i biti nije jednostavno filo­zofsko i književno pitanje nego zadire u ono najdublje vlastitoga bitka i društvene povezanosti. Imati, posje­dovati, pod kojim god to kutom promatrali, uvijek u sebi uključuje neko sebično zadržavanje za sebe, neku obranu, neku rastresenost i zarobljenost, iz čega ljudska osoba uvijek izlazi razdijeljena i izobličena. Stoga, u tom smislu Klarin stav i odnos prema stvarima i njezin susret s njima pruža nam pedagogiju oslobađanja i jedinstven stil života da ovim svijetom prolazimo slobodni, da se ne damo uhvatiti u zamku zarobljavajućih mreža duha posjedovanja, nego naprotiv da ustrajno izbjegavamo opasnost i napast samozavaravanja i zavodljivost privi­da. Klara je osoba susreta koja izabire biti, a ne imati, i zato se iz njezinog izvornog načina života rađa postoja­nje ispunjeno ushitom i svjetlošću.

U postizavanju slobode ljudsko biće se susreće i su­očava sa stvarima koje treba znati vrednovati kao po­sredovanja u vlastitom životu, nikako kao ciljeve živo­ta. Klarin radikalizam u siromaštvu ne proizlazi iz nekog manihejizma ili prezira stvari, nego prije svega iz snaž­nog uvjerenja vrijednosti i dragocjenosti istinske slobo­de. Naime, ona dobro zna da onaj koji puno toga posje­duje biva lako zarobljen od onoga što ima, sam biva u konačnici posjedovan. Stoga njezin stil života pokazuje i pruža logiku skromnosti, štedljivosti i jednostavnosti, a do toga se dolazi razboritom, odvažnom i velikoduš­nom askezom.

Askeza koju živi plod je radosti i ne tuge i bezvoljnosti, i zato ona stavrno humanizira i  oslobađa. Njezin stil odreknuća i je proročko osporavanje buržujskoga duha koji na prvo mjesto stavlja posjed, produktivnost i zaradu. Istučići prvenstvo biti nad imati i proizvoditi Klara se suprostavlja potrošačkom i proizvođačkom društvu, ali tako da njezin izbor radikalnog siromaštva ne znači upadanje u bijedu, nemar, lijenost i nerad. Naprotiv, takav stil života postaje nezadrživo slavlje našeg dostojanstva ljudske osobe koja je nadvladala zarobljenost stvarima i predmetima i koja je susrela puninu postojanja ostvarenog u Bogu, s drugima i ti mudrom odnosu sa svim stvorenjima.

U jednostavnom, štedljivom i skromon načinu života, kako ga živi Klara, imamo poziv i poticij da zamijenimo neurednu želju za nepotrebnim i da zdravom i odgovornom umjerenošću ispravljamo duhovnu izobličenost kojom suvišno i prividno vrijedno smatramo i zahtijevamo kao nešto na što imamo pravo i bez čega se ne možemo istinski ostvariti. Umjerenost i skromnost u upotrebi i u željama ispravit će pohlepne težnje da imamo i da trošimo i pomoći će nam da sve više otkrijemo ljepotu i životnost našega postojanja i uzajamnog dijeljenja svega s našim bližnjima. Jedino takav stav srca i duše omogućuje čovjeku da postane i bude osoba susreta. Naime, gdje u čovjeku prevladava čežnja i težnja da ima, da posjeduje, da troši, da se okružuje prividnim i lažnim vrijednostima, tu jednostavno nema mjesta za stvarni i istinski susret jer tu nam bližnji postaje prijetnja i suparnik.

Ipak treba reći da se Klara nije susrela samo s Bogom, s osobama, s drugim stvorenjima i sa stvarima, ona se susretala i s vremenom i situacijama života koje je doživljavala kao milost i prigode spasenja. Ona je sve vrijeme živjela kao povijest spasenja, kao hodočasnica prema apsolutnoj ljubavi koja je Bog. Živjela je iz nade da stalno napreduje prema konačnom susretu  s Bogom i u njemu sa svim ljudima i svim stvorenjima. Upravo joj je ta nada davala dovoljno snage i svjetla da na istinski i konkretan način susreće sve ljude, sva stvorenja i događaje. To ju je ujedno ispunjalo iskrenim povjrenjem prema svima i prema svemu te je stoga mogla stvarno i životno susretati sve.

Klara Asiška, žena susreta, današnjem čovjeku svjedoči i snažno doziva u pamet da je prijeko potrebno osloboditi se mnogih maski i predrasuda, otpora i zarobljenosti, zaodjenuti se iskrenošću i povjerenjem, biti spreman vjerovati i imati povjerenja u druge ljude, u Boga i u sva stvorenja ako se želi živjeti istinske susrete s bližnjima. Potrebno je svakidašnji život ispuniti istinskim vrijednostima, ne oslanjati se na lažno i prividno, nego si stalno posvješćivati da čovjek  stvarno živi u onoj mjeri u kojoj živi s drugima, a to ne ide bez uzajamnog prihvaćanja, prijateljstva i slavlja života.

(„Brat Franjo“ 1/2011., str. 10) 
 

Najave

DUHOVNE VJEŽBE - 2019.

************

Regionalni sastanci

************

Šibenik / Meterize: Priče iz Vukovara

************



Split / Dobri: Gospa od Zdravlja

************


Dani sv. Elizabete

************

Šibenik / Šubićevac

************

Šibenik / Šubićevac: Prikazivanje filma i humanitarna akcija

************


Sjemenište Sinj: Dan otvorenih vrata

************

Dubrava: Gospa od Zdravlja

************

Zbog tehničkih problema

s dosadašnjom provincijskom adresom e-pošte,

molimo vas da ubuduće poštu šaljete na adresu:

provincijalat.franjevaca@gmail.com


Pretraži sadržaj

Aktualno

KAPITUL UNDER TEN


FRANJEVAČKI BOGOSLOVI

INTERNET STRANICA


FACEBOOK STRANICA

**********************

Fra Stipica Grgat:

Otpjevni psalmi

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Promo film o Provinciji

Posjetitelji

DanasDanas527
Ovaj mjesecOvaj mjesec44671
UkupnoUkupno7255604

Administrator

ivan.udovicic@gmail.com

Online

Trenutno aktivnih Gostiju: 31