Evanđeoski savjeti: poslušnost, siromaštvo i čistoća

Ivana Rupčić i Manuela Jerković

 

Tijek susreta:

Kviz: sudionici podijeljeni u četiri skupine koje su se natjecale u dosad stečenom znanju (tekst iz obećanja – vidi Prilog 5).

Igra: test poslušnosti

Sudionici su redom nasumice izvlačili svoj zadatak i odmah po izvlačenju trebali su ga izvršiti. Zadaci se nalaze u Prilogu 3. Cilj toga je prikazati kako trebamo biti spremni na zadatke koji nas u životu čekaju (a oni nisu uvijek lagani).

Predavanje prema životipisima sv.Franje

Prilog 1: odnos Franjo-siromaštvo)

ili

Prilog 2: Igrokaz - meditativni: meditacija o poslušnosti, siromaštvu i čistoći u tri čina

Obzirom da je meditacija pripremljena u obliku različitih dijaloga, na sredini prostorije se može postaviti scenu sa dvije stolice, prigušiti svijetla, upaliti svijeće i pustiti meditativnu glazbu.

Nakon razmatranja poslušnosti, siromaštva i čistoće, uslijedila je rubrika „Isus govori“. Naime, važno je nakon naših riječi poslušati što Gospodin kaže o ovim vrednotama.

Predložene citate iz evanđelja (vidi Prilog 4) mogu svi zajedno čitati i slušali u molitvenom i meditativnom raspoloženju.

Vrijeme za pitanja o poslušnosti, siromaštvu i čistoći (ako članovi grupe za formaciju imaju sa tom temom nekih nejasnoća ili problema ).

Molitva Očenaš

 

 

PRIJEDLOZI PJESAMA:

  • * Životno obraćenje
  • * Molitva vojnika

 

Prilog 1

Franjo i SIROMAŠTVO

- siromašan na zemlji, bogat u nebu...

Siromaštvo nije svrha samome sebi. Biti siromašan, a ne obogatiti se u nebu, možemo slobodno nazvati životnim promašajem. Važno je ovdje naglasiti da ne govorimo o prisilnom siromaštvu u kojem čovjek nema najnužnije za život i kojeg nijedan čovjek ne želi (i ne treba željeti) jer ono ruši i uništava njegovo dostojanstvo. Ovdje govorimo o evanđeoskom dragovoljnom siromaštvu kojeg nadahnuti pojedinci odabiru zato da bi savršenije nasljedovali Gospodina našega Isusa Krista kako On sam savjetuje u Evanđeljima (Mt 19, 21). Onaj koji se na taj način dragovoljno odrekao svega što posjeduje, učinio je to sa punom sviješću da je njegova baština kod Boga, te da je mudrije brinuti se za Božje stvari, za nebesko blago i što revnije ga skupljati i svoje srce pripravljati da ga jednom u vječnosti primi i uživa. U takvom sklopu razmišljanja, zemaljska blaga nemaju vrijednost i ne samo da na njih ne treba trošiti svoje vrijeme, nego su čak i ometajući čimbenik u brizi za nebesko blago.

- opjevava siromaštvo

Kada govori o siromaštvu, Franjo se izražava pjesnički (citat iz Živjeti Evanđelje sa sv.Franjom Asiškim str. 71). Ako se tko o čemu izražava pjesmom, onda je u tome o čemu pjeva sigurno na svom području ili kako kažemo, dobro poznaje teren. Upravo je takav slučaj s Franjom kad govori o siromaštvu. A ja? Gdje sam ja u ogledalu ovog primjera? Kakve se misli rađaju u meni dok razmišljam o siromaštvu, s kakvim raspoloženjem mogu o njemu govoriti?

- za Franju je siromaštvo gospodarica koju poštuje, kojoj služi, kojoj pjeva i drži vjernost (citat iz Živjeti Evanđelje sa sv.Franjom Asiškim str. 73)

- siromašni nisu slučajno na prvom mjestu u Isusovim blaženstvima (Mt 5, 3)

- Isus Krist je na kraju i smrt „nadmudrio“, jer nije više posjedovao ništa što bi mu ona mogla oduzeti. Dao je sve, za sve. Tko se hoće pozivati na Franju, taj mora u siromaštvu vidjeti neku prednost, neku vrijednost koja se ne može i ne da ničim nadomjestiti.

- gol pred biskupom i asiškim pukom

Promatrajući kako Franjo sazrijeva u služenju gospođi Siromaštini, nezaobilazna postaja je svakako situacija u kojoj se skinuo gol na asiškom glavnom trgu, pred svojim zemaljskim ocem koji ga je dao tužiti, pred biskupom Asiza i svekolikim asiškim pukom. Događanja s trga samo su vidljivi odraz onoga što se već dogodilo u Franjinoj nutrini koja se već oslobodila od svega zemaljskog da bi prionula uz nebesko blago. Franjo se sada više ne zove sin Petra Bernardonea, nego sin Božji. Ubuduće želi živjeti isključivo od Božje baštine, a ne od imutka svoga zemaljskog oca. To je bilo njegovo rođenje odozgor. Postao je siromašan materijalnim dobrima, da bi bio bogat božanskim životom. (...)

Moramo ići svijetom sa čvrstim pouzdanjem u Božju providnost (citat iz Živjeti Evanđelje sa sv.Franjom Asiškim str. 75)

- „... jer nije imao nikakva vlasništva, sav bijaše Božji.“

Cilj evanđeoskog siromaštva kojeg je nastojao živjeti sv. Franjo jest u tome da ništa ne stoji između mene i Boga. Što više toga imam, više brige posvećujem svom imanju, a manje za Božje stvari. Što manje imam, to lakše postajem Božji. Siromaštvo je druga riječ za „biti Božje stvorenje“, „pripadati Bogu“, biti sav Božji.

- sve što imam zapravo sam dobio na dar, ništa nije moje (citat iz Živjeti Evanđelje sa sv.Franjom Asiškim str. 77)

Prilog 2

Razmatranje za meditaciju/igrokaz

A) POSLUŠNOST (dijalog oca i djeteta)

TATA: Ivana, dijete moje, znaš li što znači biti poslušan?

KĆI: Znam tata, to je kad mi ti kažeš da ne guram prste u utičnicu ili kad mama kaže da se ne igram s peglom dok ona pegla jer je to opasno.

TATA: Tako je, ma bravo... Ali, sad će tebe tvoj tata naučiti još malo više o poslušnosti, jer je to vrlo važno da znaš. Može?

KĆI: Može, baš me zanima?

TATA: Živio jednom davno čovjek imenom Franjo u jednom malom talijanskom gradiću koji se zvao Assisi. I kad je narastao velik, osnovao je on zajednicu redovnika koji su živjeli na jedan osobit način – u stavu poslušnosti jedan drugome – a to je upravo ono što ti večeras želim približiti i rastumačiti.

Znaš da mali uvijek slušaju velike, a kako su oni bili jako različiti međusobno, neki veliki rastom, a neki mali, neki učeni, neki priprosti, morali su nekako doskočiti tome kako bi mogli i oni veliki slušati male. I tako su se nazvali „Manja braća“ jer je svaki od njih sebe smatrao manjim od drugog. I tako su oni uvijek mogli slušati jedni druge, ili kako se to kaže, živjeli su u stavu poslušnosti jedan prema drugome.

„Manja braća“, tako smo rekli da su se nazivali. Vidiš, jako je važno biti malen. Što znači biti malen? To ne znači biti niska rasta, ili biti neuk, nego je biti malen superlativ od služiti. I to je pravi temelj poslušnosti, biti malen, ponizan.

KĆI: A tata,… što znači superlativ?

TATA: Ma pusti sad to, nije to najbitnije, najbitnije je da budeš malena da bi mogla biti poslušna. Vidiš, Bog (to ti je onaj o kome smo ti mama i ja pričali, koji je na nebu) nije nam dohvatljiv kao Svemogući i Vladar, nego kao Poniznik i Sluga. On nije došao na zemlju vladati, nego služiti, On jest i ostaje najveći, ali u Isusu se objavljuje kao Najmanji, kao onaj koji se odriče moći i vlasti da bi išao putem poniznosti. Tako su ona naša „Manja braća“ shvatili da je Bog velik i daleko najveći od svih i tako su znali koga trebaju uvijek slušati. A mogli su Ga slušati jer su dobro izvježbali poslušnost jedni na drugima. I tako su oni bili sretni i širili su radost i veselje gdje god su prolazili, jer svaki onaj koji sluša Boga, u radosti će živjeti svoj život. Jel tako?

KĆI: Ako ti tata tako kažeš... onda je tako. Odsada, što god netko kaže, ja ću poslušati i bit ću dobra, jel da?

TATA: Znaš, govorio je onaj naš Franjo s početka priče da valja biti poslušan poput leša (mrtvaca); kako ga namjestiš tako će stajati i neće se opirati. No, to treba ispravno shvatiti. To ne znači da trebaš biti nezainteresirana i pustiti da drugi umjesto tebe planiraju i razmišljaju i donose odluke, a ti ćeš samo slijepo slušati i izvršavati naredbe kao što vojnik mora izvršiti naredbe svog zapovjednika. Ne tako, nego upravo suprotno! To znači biti u potpunosti pripravan i raspoloživ da činiš dobro, na svakom mjestu, u svakom trenutku i u svim okolnostima! Jer čovjek nije uvijek od volje, nekad je bolje raspoložen, a nekad lošije i nije uvijek spreman i u stanju biti dobar. Zato nam poslušnost pomaže da budemo što češće raspoloženi za dobro. Činiti dobro – znači slušati Boga i u djelo provoditi Njegovu riječ!

Dakle, jesi li razumjela što je poslušnost?

KĆI: Pa ne baš... Ali sviđa mi se kako je onaj Franjo bio sretan sa svojim prijateljima. I ja bih htjela tako biti sretna.

TATA: Ma znaš što, samo ti slušaj kada ti tata kaže da ne guraš prste u utičnicu i kad mama kaže da ne diraš peglu dok s njom pegla i bit ćeš ti sretna tatina curica i kad narasteš. Ajde sad na spavanje!

KĆI: Laku noć tata!

TATA: Laku noć.

TATA (ostaje sam): Dok smo djeca, često puta nam je teško razumjeti roditelje, učitelje, sve te starije. Kao da govore nekim nerazumljivim govorom. Sve izgleda nekako prekomplicirano. Kad sam dijete, razmišljam kao dijete, a kad sam odrastao čovjek... Može se čovjek vinuti u visine o kojima nije mogao ni sanjati dok je bio dijete, može puno postići, puno znati, puno razumjeti, može biti genije kojega će pamtiti naraštaji poslije njega. Ali i za takvoga vrijedi ona Božja riječ od davnina po proroku ljudima dana: 8 “Jer misli vaše nisu moje misli i puti moji nisu vaši puti,” riječ je Jahvina.9 “Visoko je iznad zemlje nebo, tako su puti moji iznad vaših putova, i misli moje iznad vaših misli.”(Iz 55, 8-9). I zato valja duboko u srce utisnuti ovu misao da smo pred Bogom uvijek njegova djeca i uvijek toliko maleni i neznatni, kako ne bismo pokušavali razumjeti ono što ne možemo razumjeti, ne objašnjavati ono što nas nadilazi, već da se iz svih svojih snaga potrudimo biti poslušni njegovoj riječi uvijek, i kad nam je po volji i kad je razumijemo, ali i kad se protivi našoj buntovnoj volji i ne razumijemo. Vježbati se u poslušnosti da bismo uvijek i u svakoj prilici poslušali Boga!

kraj

 

 

B) SIROMAŠTVO

(dijalog čovjeka i Boga)

 

ČOVJEK: Oče…? Oče!

BOG: Da! Tu sam.

ČOVJEK: Uh! Dobro da jesi. Znaš, panika me hvata kad te ne mogu čuti. Hm…

BOG: Što je? Reci!

ČOVJEK: Pa… prvo, hvala ti što si tako dobar i što dolaziš na svaki moj poziv. Ti si Bog i tako si velik a ipak, uvijek se pojavljuješ pred nama malenima. E da, da… To ti ja zovem ljubav! No dobro… Da prijeđem na stvar!

BOG: No, ajde. Slušam te!

ČOVJEK: Znaš Oče! Često se pitam, pa i danas sam puno razmišljao o tome, čemu to siromaštvo o kojem cijelo vrijeme pričaš u Evanđelju? Nikako ne kužim! Ja te tražim bogatstva i dobra da bih bio sretan i bezbrižan, samo da bih bio sretan i bezbrižan. Ti želiš da budem sretan, jel´ tako?

BOG: Tako je.

ČOVJEK: Ti želiš da ja budem i bezbrižan, zar ne?

BOG: Tako je.

ČOVJEK: Pa onda! U čemu je problem?! Ja ga ne vidim. A ti?

BOG: Pa prema tvojoj teoriji ni ja ne vidim problem!

ČOVJEK: E sad te uopće ne shvaćam! Zašto mi onda ne podariš bogatstvo? Zašto cijelo vrijeme priča o siromaštvu?

BOG: Vidiš dijete moje, u tvojoj teoriji nema ništa loše osim par sitnica.

Kada imaš veliko bogatstvo, zaboravljaš na sve ostalo! Na one važne stvari u životu, na sve ono što čovjeka uistinu čini sretnim i bezbrižnim. Bogatstvom se stvara pohlepa tj. egoizam. Želja da samo posjeduješ sve više i više čini te robom a ne čovjekom. Da ne zaboravim napomenuti da se gomilanjem bogatstva kod pojedinca, stvaraju ljudi koji žive na rubu egzistencije. Ljudi koji se svakim jutrom pitaju je li im posljednje, ljudi koji umiru od bolesti i pošasti, ljudi čijim se tjelesnim ostatcima hrane grabežljivci, jer njihova tjelesa nema tko pokopati. Zbog pohlepe pojedinaca stvaraju se ljudi koji se rađaju i umiru bez dostojanstva.

No ako ti sve ovo ipak nije dovoljan razlog da shvatiš kako bogatstvo donosi samo loše stvari za tvoju braću i sestre, onda ću ti reći da bogatstvo ni tebi neće donijeti ništa dobra. Što je najbolje, ti ga niti ne želiš, samo to ne znaš. Stvorio sam te čudesno i darovao ti mnogo veće dostojanstvo da bi te nešto tako bezvrijedno i prolazno poput materije moglo učiniti sretnim i bezbrižnim. Pa pogledaj malo! Kada imaš skupocjene stvari a nemaš ih s kime podijeliti i kome pokazati, nekako kao da nema smisla niti imati ih. Tvoja sreća je u dijeljenju, nije važno što dijeliš, automobil ili komadić kruha. Samo dijeli i bit ćeš sretan i bezbrižan.

ČOVJEK: Aha! Shvaćam! Nije to tako lako ali ja želim biti istinski sretan, i želim da moja braća i sestre budu sretni, pa ću se zato truditi biti siromašan. Jel´ to znači da ne smijem baš ništa posjedovati i da moram živjeti kao prosjak?

BOG: Ne! To ne znači to. Istinsko siromaštvo je siromaštvo duha.

ČOVJEK: E da, da… O tome si isto nešto rekao, o tom siromaštvu duha. Nešto kao: „Blago siromasima duhom, njihovo je kraljevstvo nebesko.“. Ali ni to mi nije baš najjasnije.

BOG: Siromaštvo duha je najvrjednije siromaštvo. To je siromaštvo tvojih želja. To je jednostavnost i zadovoljstvo malim stvarima. To je osjećaj nenavezanosti za ovozemaljska dobra. To je osjećaj ljubavi, solidarnosti. Takvo siromaštvo tražim od tebe ili bolje rečeno za tebe!

ČOVJEK: To znači da mogu posjedovati?

BOG: To znači da možeš posjedovati, no ne biti navezan. I uvijek biti spreman odreći se poradi siromašnih.

ČOVJEK: Dobro, Oče… Sad mi je mnogo toga jasnije! A sada moram poći… Hvala! Bok!

BOG: Dobro! Bok!

ČOVJEK: E, a! Još nešto!

BOG: Reci!

ČOVJEK: Volim te, Oče!

BOG: I ja tebe, maleni, više nego što bi ti to mogao i poželjeti!

 

kraj

 

C) ČISTOĆA

(Razgovor između dvije djevojke)

A: Mogu li te nešto iskreno pitati? Znaš, u zadnje vrijeme me zbunjuju neke stvari. Na primjer ta čistoća. Na što se to uopće odnosi? Zar nije dovoljno redovito se kupati, pa ću biti čista?

B: Čistoća je krepost – to je dar kojim Bog ukrašava svoju djecu kao što proljetno cvijeće krasi livade. Naravno, treba biti tjelesno čist, ali nemoj zaboraviti unutarnju čistoću – trebaš imati čiste želje, misli i riječi.

A: Kako ti to misliš? Pa nisam ja kriva ako mi misli lete i maštam o tome da sam sa nekim zgodnim dečkom...?

B: Nisi ti kriva ako ti na pamet padnu takve misli, ali si kriva ako se NE boriš protiv njih, nego ih jedva dočekaš! Grijeh nije samo učiniti nešto, nego i svjesno poželjeti to učiniti. Ako su ti želje čiste, onda ćeš i širiti čistoću u svoju okolinu i drugima neće nikad biti neugodno kraj tebe.

A: Čula sam da Isus govori kako su blaženi oni čista srca. Mislim da je sveti Franjo, moj omiljeni svetac, jako cijenio čistoću srca, samo ne znam točno kako to objasniti.

B: Da, Sveti Franjo je molio da svi budu čisti srcem, zato što je Isus obećao da će takvi Boga gledati. A tko ne bi htio uživati u Božjoj blizini? Franjo je rekao ovo: „Čista srca su oni koji zapostavljaju zemaljsko, traže nebesko i nikada ne prestaju čista srca i duše štovati i gledati živoga i pravoga Gospodina Boga!“

A: Zakon, baš je bio svet i poseban taj Franjo! Ali, nisi mi puno govorila o čistoći tijela. O tome danas još govore samo poneki svećenici i često ih ne razumijem.

B: Hmm… to je tema o kojoj nećeš baš pročitati nešto dobro u novinama, jer nije moderna. Ja ti mogu reći kako sam ja to shvatila. Životinje žive po svojim nagonima – jedu, spavaju, razmnožavaju se, preživljavaju i na to im se svodi sav život. Mi nismo životinje, nama je Bog dao puno veće dostojanstvo! Prirodno je da u nama postoji i spolni nagon, da se muškarac i žena nadopunjuju. Te osjećaje nam je Bog usadio u srce, kao što piše već na prvim stranicama Biblije. Ali, prava ljubav ima uzvišenije i ljepše značenje od običnog spolnog odnosa, ona je slika ljubavi Isusa Krista i Crkve! Volja je Božja da nešto tako dragocjeno i posebno bude zaštićeno u braku, i da kao plod takve blagoslovljene ljubavi dođu na svijet djeca, a djeca su ono najljepše u našim životima.

A: Nisam još o čistoći razmišljala na taj način. Sviđa mi se to i sad mi je jasno da nas kršćane, Bog poziva na svetost. Ipak, u današnje vrijeme, to mi se čini tako teško! Pa svi oko mene žive kako žele, reći će mi da nisam normalna ako želim živjeti poslušnost, siromaštvo i čistoću!

B: Ma daj, nemoj se brinuti za to što drugi misle o tebi. Jedan dan će te ljudi hvaliti, a već drugi dan te ogovarati. Ljudsko srce nikad nije zadovoljno! Brini radije što o tebi misli Onaj tko te najviše voli – a to je Bog! Ako se odlučiš živjeti čisto, Isus će ti pomoći da to i uspiješ!

A: Mogla bih probati. Ionako nemam nikakve koristi od toga što drugi misle o meni. Možda da se posebno molim sv. Franji?

B: Probaj! Sveti Franjo je jako cijenio dar čistoće i tražio je da se sva njegova braća klone bludnosti. Ako bi koji brat sagriješio bludno, Franjo je zahtijevao da takav zauvijek skine habit i izađe iz Reda.

A: Dobro, ja bi se htjela jednog dana udati, pa mi baš nije jasno čemu služi djevičanska čistoća?

B: Duša koja položi zavjet djevičanstva je u mističnom braku s Isusom, ona je Njegova zaručnica, prati Ga kamo god On želi i već na zemlji živi nebeski život, živi kao anđeo! Nije svatko pozvan na to, ali trebamo biti zahvalni Bogu ako u svojoj blizini imamo takve osobe.

A: Pa koliko vrsta čistoće onda postoji?

B: Čistoća je jedna, ali se može živjeti na više načina. Dok se ne udaš, trebaš se kloniti svih prigoda koje bi te mogle dovesti u nečiju postelju. Kad se udaš, trebaš biti vjerna svom mužu i radosno primati djecu koju vam Bog daruje.

A: Samo se nadam da ću naći dečka koji će pristati na takav život. Sveti Franjo je mogao živjeti čisto jer je bio veliki vjernik, a ja sam samo slaba osoba…

B: Molim te, nemoj se opterećivati strahom. I dečkima je stalo do toga da imaju pristojnu curu, kao što je i curama stalo da imaju pristojnog i vjernog dečka. Sveti Franjo je bio samo čovjek kao i ti, i znao je da se treba čuvati grešnih prilika, pa je izbjegavao preveliku bliskost sa ženama, čak ih nije nikad gledao izravno u lice. Kad ti bude teško, zapamti Isusove riječi: „Uđite na uska vrata! Jer široka su vrata i prostran put koji vodi u propast i mnogo ih je koji njime idu. O, kako su uska vrata i tijesan put koji vodi u Život i malo ih je koji ga nalaze“! (Mt 7, 13). Nemoj se sramiti tog bisera čistoće u svom srcu, već budi ponosna. Jer, baš zato što su tako rijetki, biseri su ljudima dragocjeni!

krajPrilog 3.

Zadaci za igru „test poslušnosti“

Zapetljaj sa što više čvorova vezice osobi lijevo od sebe...

Oguli kivi ustima i zubima!

Upucavaj se osobi koja sjedi tri mjesta desno od tebe!

Pjevaj pjesmu „Slatko je u mom osjetiti srcu“! Otpjevaj kao opernu pjesmu

Otiđi vani i zaprljaj ruke blatom i vrati se pokazati!

Glumi Tarzana!

Otpleši tango sa osobom koja sjedi 3 mjesta lijevo od tebe!

Ispričaj vic!

Raščupaj frizuru osobi koja sjedi lijevo od tebe!

Odglumi zeca kako umire!

Namaži ružom za usne osobu sa svoje lijeve strane!

Složi dvije rime o sv. Franji (jednu kiticu)!

Zaljubio si se u radijator. Romantično mu izjavi svoju ljubav!

Pleši i pjevaj ringe-raja naslijepo! (zamisli da su djeca oko tebe, ulovi ih za ruku i vrti se u krug)

Igramo igru Slijepi miš! Zavezanih očiju pronađi odabranu osobu.

Najveći burek na svijetu. Pripremi reportažu za televizijske vijesti!

Pojedi cijeli limun!

Dopusti da te osoba lijevo od tebe hrani jogurtom. Ali ta osoba mora imati zatvorene oči, a ti joj pomažeš da te nahrani (naravno, smiješ obući na sebe neku vreću da se ne uprljaš)

 

Prilog 4

„Isus govori“ (citati iz Evanđelja)A) o poslušnosti i služenju

18 Prolazeći uz Galilejsko more, ugleda dva brata, Šimuna zvanog Petar i brata mu Andriju, gdje bacaju mrežu u more; bijahu ribari. 

19 I kaže im: “Hajdete za mnom, učinit ću vas ribarima ljudi!” 

20 Oni brzo ostave mreže i pođu za njim.

24 “Nitko ne može služiti dvojici gospodara. Ili će jednoga mrziti, a drugoga ljubiti; ili će uz jednoga prianjati, a drugoga prezirati. Ne možete služiti Bogu i bogatstvu.”

50 Doista, tko god vrši volju Oca mojega, koji je na nebesima, taj mi je brat i sestra i majka.”

1U onaj čas pristupe učenici Isusu pa ga zapitaju: “Tko je, dakle, najveći u kraljevstvu nebeskom?” 2 On dozove dijete, postavi ga posred njih 3 i reče: “Zaista, kažem vam, ako se ne obratite i ne postanete kao djeca, nećete ući u kraljevstvo nebesko. 4 Tko god se dakle ponizi kao ovo dijete, taj je najveći u kraljevstvu nebeskom.

25 Zato ih Isus dozva i reče: “Znate da vladari gospoduju svojim narodima i velikaši njihovi drže ih pod vlašću. 26 Neće tako biti među vama! Naprotiv, tko hoće da među vama bude najveći, neka vam bude poslužitelj. 27 I tko god hoće da među vama bude prvi, neka vam bude sluga.” 28 “Tako i Sin Čovječji nije došao da bude služen, nego da služi i život svoj dade kao otkupninu za mnoge.”

10 I ne dajte da vas vođama zovu, jer jedan je vaš vođa - Krist. 11 Najveći među vama neka vam bude poslužitelj. 12 Tko se god uzvisuje, bit će ponižen, a tko se ponizuje, bit će uzvišen.”

A što vam se čini? Čovjek neki imao dva sina. Priđe prvomu i reče: ‘Sinko, hajde danas na posao u vinograd!’ On odgovori: ‘Neću!’ No, poslije se predomisli i ode. Priđe i drugomu pa mu reče isto tako. A on odgovori: ‘Evo me, gospodaru!’ i ne ode. Koji od te dvojice izvrši volju očevu? Kažu: „Onaj prvi.“ Nato će im Isus: „Zaista, kažem vam, carinici i bludnice pretekoše vas u kraljevstvo Božje!“

39 I ode malo dalje, pade ničice moleći: “Oče moj! Ako je moguće, neka me mimoiđe ova čaša. Ali ne kako ja hoću, nego kako hoćeš ti.” (...) 42 Opet, po drugi put, ode i pomoli se: “Oče moj! Ako nije moguće da me čaša mine da je ne pijem, budi volja tvoja!”

 

B) o siromaštvu

A on odgovori: „Pisano je: Ne živi čovjek samo o kruhu, nego o svakoj riječi što izlazi iz Božjih usta.“ (Mt 4, 3-4)

„Ne zgrćite sebi blago na zemlji, gdje ga moljac i rđa nagrizaju i gdje ga kradljivci potkapaju i kradu. Zgrćite sebi blago na nebu, gdje ga ni moljac ni rđa ne nagrizaju i gdje kradljivci ne potkapaju niti kradu. Doista, gdje ti je blago, ondje će ti biti i srce.“ (Mt 6, 19-21)

„Ta što će koristiti čovjeku ako sav svijet stekne, a životu svomu naudi? Ili što će čovjek dati u zamjenu za život svoj?“ (Mt 16, 26)

Dozva dvanaestoricu te ih poče slati dva po dva dajući im vlast nad nečistim dusima. I zapovjedi im da na put ne nose ništa osim štapa: ni kruha, ni torbe, ni novca o pojasu, nego da nose samo sandale i da ne oblače dviju haljina. (Mk 6, 7-9)

Isus ga nato pogleda, zavoli ga i rekne mu: „Jedno ti nedostaje! Idi i što imaš, prodaj i podaj siromasima pa ćeš imati blago na nebu. A onda dođi i idi za mnom.“ (Mk 10, 21)

On podigne oči prema učenicima i govoraše: „Blago vama, siromasi: vaše je kraljevstvo Božje!“ (Lk 6, 20)

 

Prva kršćanska zajednica

Svi koji prigrliše vjeru bijahu združeni i sve im bijaše zajedničko. Sva bi imanja i dobra prodali i porazdijelili svima kako bi tko trebao.“ (Dj 2, 44-45)

 

C) O čistoći

„Čuli ste da je rečeno: Ne čini preljuba! A ja vam kažem: Tko god s požudom pogleda ženu, već je s njome učinio preljub u srcu.“ (Mt 5, 27-28)

„Ako te desno oko sablažnjava, iskopaj ga i baci od sebe. Ta bolje je da ti propadne jedan od udova, nego da ti cijelo tijelo bude bačeno u pakao.“ (Mt 5, 29)

„A ja vam kažem: Tko god otpusti svoju ženu – osim zbog bludništva – navodi je na preljub i tko se god otpuštenom oženi, čini preljub.“ (Mt 5, 32)

„Budite dakle savršeni kao što je savršen Otac vaš nebeski!“ (Mt 5, 48)

„Oko je tijelu svjetiljka. Ako ti je dakle oko bistro, sve će tijelo tvoje biti svijetlo. Ako ti je pak oko nevaljalo, sve će tijelo tvoje biti tamno.“ (Mt 6, 22-23)

„Uđite na uska vrata! Jer široka su vrata i prostran put koji vodi u propast i mnogo ih je koji njime idu.“ (Mt 7, 13)

„A ima za ženidbu nesposobnih koji sami sebe onesposobiše poradi kraljevstva nebeskoga. Tko može shvatiti, neka shvati.“ (Mt 19, 12)

„Jer što je god svjetovno – požuda tijela, požuda očiju, oholost života – nije od Oca, nego od svijeta. Svijet prolazi i požuda njegova, a tko vrši volju Božju, ostaje dovijeka.“ (1 Iv 2, 16-17)

„Blago čistima srcem, oni će Boga gledati!“ (Mt 5, 8)

 

Prilog 5

Pitanja za kviz

Nadopuni slijedeće rečenice:

a) Frama je ____bratstvo (grupa, zajednica)_____ mladih koji se osjećaju pozvanima od Duha Svetoga da žive Evanđelje, a obećanjem postajem __punopravni član Frame___ .

b) Obećanje je potvrda moje spremnosti i želje da budem __kršćanin__ .

c) Obećanjem obnavljam svoja __krsna__ __obećanja__ (dvije riječi).

d) „... obećajem da ću svoju __mladost__ posvetiti Kristu, ....“

e) Obećanje se odnosi na vremensko razdoblje od __1__ godine.

f) Održati ću obećanje ako se budem istinski trudio/la _živjeti_ __Evanđelje__ (dvije riječi) Gospodina našega Isusa Krista, na osobit način u __bratstvu__ Franjevačke mladeži.

g) Duhovno jako ___bratstvo___ čine duhovno jaki __pojedinci__ .

h) Nije moguć formacijski put koji ne uzima u obzir __molitvu__ .

 

2. Obećanje treba shvatiti:

a) olako

b) „srednje ozbiljno“

c) „krajnje ozbiljno“

d) nikako

 

3. Zaokruži:

Obećanja nisu isto što i zavjeti T N

Obećanjem postajem dio velike franjevačke obitelji T N

Frama je dio FSR-a T N

Franjo je u svom traženju Boga bio očajan T N

 

4. Glavna osoba u životu „mladog člana Frame“ je: ___Isus Krist____ !

5. Navedi jedan primjer Božjeg obećanja ljudima.

6. Navedi jednoga sveca iz franjevačkih redova (osim Franje i Klare).

 

Prilog 6:

Igra „TEST POSLUŠNOSTI“

 

Držite se uputa!

Imate tri minute da ispunite ovu vježbu!

 

1. Pročitatjte sve upute prije nego počnete pisati.

2. Kažite glasno svoje prezime tako da ga svi dobro čuju.

3. Napišite broj 1 desno na vrhu lista.

4. Na papiru onoga koji sjedi desno do vas nacrtajte jedan trokut.

5. Potpišite se na dnu ovog lista.

6. U kvadratima nacrtajte jedno veselo i jedno žalosno lice.

7. Kažite: “Mene predstavlja najbolje ... (radosno - žalosno) lice.”

8. S druge strane lista napišite koliko je 47 x 42.

9. Recite jasno i glasno svoje krsno ime.

10. Ako ste uvjereni da ste do sada sve dobro izveli, kažite glasno “da”.

11. Brojite glasno od 10 do 0

12. Recite glasno: “Ja se najbolje držim uputa.”

13. Sada, kad ste sve upute dobro pročitali, ispunite samo uputu 5.

 

 

Pretraži sadržaj

Najave

DUHOVNE VJEŽBE - 2019.

************

Aktivnosti za pastoral zvanja

***********

22. travnja: Promina - XIX. festival žudija

*********

23. travnja: Kruševo - Blagoslov kipa "Fra Ante Pavlov"

**********

Aktualno

KAPITUL UNDER TEN


FRANJEVAČKI BOGOSLOVI

INTERNET STRANICA


FACEBOOK STRANICA

**********************

Fra Stipica Grgat:

Otpjevni psalmi

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Promo film o Provinciji

Posjetitelji

DanasDanas184
Ovaj mjesecOvaj mjesec44335
UkupnoUkupno6729734

Online

Trenutno aktivnih Gostiju: 59 

Administrator

franodoljanin@gmail.com