S Marijom u Kani

U “Zbirku misa o Bl. Djevici Mariji” uvršten je, deveti po redu, misni obrazac pod naslovom Blažena Djevica Marija od Kane. Tematika u tom obrascu tijesno je povezana s objavom Sina Božjega koja je nama najvidljivije očitovana rođenjem od Djevice u Betlehemu. Zbog toga je ovaj obrazac prikladan za božićno vrijeme liturgijske godine. U njemu se produbljuje božićno otajstvo, jer objava Božja nije očitovana samo Isusovim tjelesnim rođenjem nego i drugim očitovanjima Božje naklonosti prema nama.

Prema izvještaju u Ivanovu evanđelju (2, 1-12), znakovitost Kane Galilejske pripada otajstvu Gospodnjeg objavljenja što je formiralo i sadržaj najstarijega kršćanskog bogoštovlja. Uspomena na to sačuvana nam je i u današnjem časoslovu Bogojavljenja, gdje u antifoni za Veliča na Drugoj večernjoj ispovijedamo: Trima čudima proslavljen blagdan slavimo: danas zvijezda mudrace privede k jaslama; danas posta vino iz vode na svadbi; danas na Jordanu Krist primi krst od Ivana da nas spasi.

 

Početak čudesa

 

U tom Isusovu “početku čudesa” što ga je Gospodin učinio na svadbi u Kani da bi povjerovali u njega njegovi učenici, aktivno je sudjelovala i njegova majka Marija. Štoviše, od nje je i potekla inicijativa da se to dogodi. Događaji na svadbi u Kani Galilejskoj, na kojoj je bila i Isusova majka Marija, potanko su opisani u Ivanovu evanđelju što sugerira zaključak da je i Ivan Evanđelist bio prisutan na toj gozbi. Uz to što je bio očevidac, on je o tome, zasigurno, razgovarao i s Marijom nakon Isusova uskrsnuća. Vjerojatno je od Marije saznao njezin razgovor s Isusom na svadbi u Kani, jer taj je razgovor bio više diskretno šaputanje nego glasan razgovor pred svatovima. I taj se razgovor ubraja u događaje što ih je Marija čuvala duboko u svom srcu i o njemu razmišljala prije nego ga je saopćila Ivanu.

Događaji što su se zbili, i riječi što su pri tom izgovorene pune su simbolike i u službi Ivanova zaključka:  Učini Isus prvo znamenje da povjeruju u njega njegovi učenici. Zbog toga mi u bogoštovlju obrascima ove mise štujemo Boga koji je po čudesnoj svojoj rasporedbi htio da Blažena Djevica sudjeluje u otajstvima našega spasenja (zborna). Zbog toga i Drugi vatikanski sabor, u dogmatskoj konstituciji o Crkvi (br.58), Mariju povezuje s početkom javnoga Isusova djelovanja: U javnom Isusovu životu njegova se Majka značajno pojavljuje odmah na početku, kad je na svadbi u Kani Galilejskoj, potaknuta milosrđem, svojim zagovorom izazvala prvo čudo Isusa Mesije.

Aktivno Marijino sudjelovanje u Isusovu očitovanju na svadbi u Kani najočitije je naglašeno u pričesnoj pjesmi predloženoj za ovaj misni obrazac:

Blažena si, Djevo Marijo:

 po tebi Sin tvoj učini početak čudesa,

po tebi Zaručnik pripravi Zaručnici novo vino,

po tebi učenici povjerovaše u Učitelja.

 

S Kristom i Crkvom

 

U ovoj se misi, dakle, zajedno slave: Krist Gospodin, Crkva koja iz znaka Kane vuče svoj korijene i Isusova majka Marija. Tu tijesnu povezanost ne umanjuje ni neočekivano i misteriozno Isusovo distanciranje od tjelesne majke riječima: Ženo, što ja imam s tobom? Još nije došao moj čas. Izreku treba staviti u kontekst njegova odgovora ženi iz Lukina evanđelja koja je, zadivljena Isusovim riječima, uskliknula: Blažena utroba koja te nosila i prsi koje si sisao… Još blaženiji oni koji slušaju Riječ Božju i čuvaju je (Lk 11, 27), te u kontekst Isusove izjave s križa na Golgoti: Evo ti majke … evo ti sina! Ili, možda još rječitiji, primjer Matejeva opisa događaja za vrijeme Isusova naučavanja u jednoj kući u Kafarnaumu kad su mu javili da ga traži njegova “majka” i odgovora: Tko je majka moja, tko li braća moja? I pruži ruku prema učenicima te reče: Evo majke moje i braće moje. Doista, tko god vrši volju oca moga koji je na nebesima, taj mi je brat i sestra i majka (12, 47-49) . Naravno da iz tog blagoslova nisu isključeni njegova majka i ostala rodbina, ali samo ako slušaju Božju riječ i vrše njegovu volju. A Marija je u tome pravi uzor.

Uza svu trpkost Isusovih riječi prema svojoj majci, ostaje neosporna činjenica da nam je opis svadbe u Kani poučan i simboličan. Da ga tako nije shvatio Ivan i prva Crkva, ne bi ga ni zabilježili. Katolički tumači Ivanova teksta slažu se da bi se značenje i poruka Ivanova teksta: Ženo, što ja imam s tobom još nije došao moj čas mogla parafrazirati otprilike ovako: Nije još došao čas moje proslave, kojoj će biti početak na Golgoti a vrhunac i žarište na nebu. Tamo ću proraditi kao izvor života Crkvi, a ti ćeš, Marijo, tada uz mene igrati važnu ulogu kao sveopća duhovna majka i posrednica svih milosti.( Škrinjar, 423).

Razmatrani misni obrasci predstavljaju nam Krista Gospodina koji čudesnim znakom u Kani Galilejskoj objavljuje svoju slavu i predstavlja se kao mesijanski poslanik Božji (predsl.), učitelj u koga će povjerovati učenici (ulazna i pričesna), Gospodar čiju zapovijed sluge izvršavaju (predsl.), začetnik novoga saveza i Zaručnik Crkve za koju će položiti život na križu (predsl.) kad iz njegova otvorena boka poteku krv i voda, simboli otkupljenja.

Crkva je predstavljena kao zajednica učenika koji vjerom prianjaju uz Krista (popričesna), poslušni Marijinim poticajima (zborna i presl.), pomažu braći u potrebama i međusobnom slogom pretječu dolazak Kraljevstva (popričesna). Crkva je predstavljena kao ljubljena Zaručnica kojoj Krist Zaručnik svaki dan sprema svadbenu gozbu (predsl.).

Isusov “čas” će nastupiti u vrijeme Crkve koja pod vodstvom Duha Svetoga nastavlja njegovu misiju. To je vrijeme u kome su rijeke žive vode potekle iz njegove utrobe … po snazi Duha koga primaju oni što vjeruju u njega (Iv 7, 27). Upravo je to vrijeme u kojem Blažena Djevica produžava vršiti službu što ju započela za zaručnike u Kani. Brižna za dobro ljudi moli Sina da im pomogne u njihovim potrebama (predsl.). Ona i danas potiče da činimo ono što nas je njezin Sin u evanđelju učio činiti (zborna). Kao vjernici koji po ovozemaljskoj liturgiji već sudjelujemo u nebeskoj, vjerujemo da je ista Isusova majka koja je bila prisutna na svadbenoj gozbi u Kani, prisutna i na svakoj euharistijskog svadbenoj gozbi putujuće Crkve.

Zbog toga zanosno kličemo u predslovlju: Rumene se posude s vodom, vesele se gosti i u daljini se nazire ona svadbena gozba što je svaki dan Krist sprema Crkvi.


 

 

Pretraži sadržaj

Najave

DUHOVNE VJEŽBE - 2019.

************

Aktualno

KAPITUL UNDER TEN


FRANJEVAČKI BOGOSLOVI

INTERNET STRANICA


FACEBOOK STRANICA

**********************

Fra Stipica Grgat:

Otpjevni psalmi

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Promo film o Provinciji

Posjetitelji

DanasDanas689
Ovaj mjesecOvaj mjesec37900
UkupnoUkupno6953234

Online

Trenutno aktivnih Gostiju: 57 

Administrator

franodoljanin@gmail.com